Adelaide; Kangaroo Island & Barossa Valley

23 augustus 2019 - Adelaide, Australië

Direct nadat ik vrijdagavond terug kwam van m'n outback tour stonden er al twee andere tours met Groovy Grape gepland; Kangaroo Island en Barossa Valley.

Dag 1
Zaterdag ochtend begon de trip naar Kangaroo Island om 6am, toen ik werd opgehaald door tourguide Craig van Groovy Grape. Aangezien hij vroeg of er iemand voor wilde zitteb, heb ik gelijk de voorstoel geclaimd en op weg naar Yangalilla, onze coffee&brekky stop, hebben we elkaar gezellig leren kennen!
Na de coffee-stop zijn we doorgegeven naar de ferry naar kangaroo island. Onderweg was one verteld door Craig dat er kans was in walvissen te zien, maar helaas niet tijdens onze oversteek...
Eenmaal op Kangaroo Island hebben we de bus weer ingeladen en kon het exploren van het eiland beginnen, ten eerste met de Prospect Hill Lookout, een bijenfarm waar we honingijs hebben geproefd en Bales Bay. Vooral veel korte stops voor de lunch dus, maar wel leuk om zo alvast een idee te krijgen van het eiland. Na de lunch van breadrolls zijn we doorgereden naar Seal Bay, waar een ranger van het visitor centre ons meenam naar het strand voor een guided walk om de Aussie Sealion te zien. En of we die gevonden hebben! Een hele kolonie lag te chillen op het zand, lekker dichtbij elkaar voor warmte, of kwam surfend uit de zee!
Heel cute om ze zo bij elkaar te zien knuffelen! Op Kangaroo Island zijn de Aussie Sealions trouwens beschermd en hoewel de rangers hun uiterste best doen, is ook hier onze invoked zichtbaar met zeeleeuwen die in plastic stikken. (Let's ban single-use plastic people, for the sake of our planet that we and other animals call home!)
Na de Aussie Sealions was het tijd voor wat actie in de Little Sahara; sandboarden van de zandduin! Voor de mensen die in Huacachina, Peru zijn geweest, was deze duin een eitje trouwens 😎😅. Was een zeer goede workout om steeds weer de duin op te klimmen, maar de afdaling was het zeker waard! Super leuke stop!
Voordat we onze accomodatie voor de nacht opzochten zijn we gestopt bij Vivonne Bay jetty. In de zomer is dit een goede plek om te snorkelen, maar hoewel het water nog steeds kristalhelder was, hield de kou ons in deze tijd van het jaar toch tegen. Voor ons was het dus vooral een lookout over de baai. Onze accomodatie voor de nacht was Flinders Chase Farm, vlakbij het Flinders Chase National Park, wat voor dag 2 op de planning stond. Na het diner en shower, zijn we op nachtelijke wandeling over de campground gegaan voor de wildlife van het eiland, zoals wallabies (in ons geval moeder met joey), koalas en oppossums!
Na de nightwalk hebben we elkaar beter leren kennen in de commonroom van de accomodatie met het vertellen van interesting facts over jezelf en over de anderen 😎. Uiteindelijk zocht iedereen de dorm op, waarbij ik nog een spin van een snelle dood heb gered, die over het bed van een van de gasten heen liep. Iedereen is bang voor de giftige spinnen in Aussie, maar tbh de meesten doen niks en eten juist muggen en vliegen, die veel irritanter zijn. Daarbij, we vermoorden mekaar toch ook niet zomaar?! 🤔😜

Dag 2
De tweede dag op K Island begon met een pancake brekky dankzij ondergetekende, en on 8am waren we weer op weg naar de Remarkable Rocks, een rotsformatie op de kliffen van het eiland. Was heel gaaf om te zien, ondanks dat we bijna de zee in werden geblazen door de wind!
De volgende stop had weer met zeeleeuwen te maken, maar deze keer de New Zealand fur seals kolonie bij Admirals Arch. Wederom was het een flinke uitdaging om naar beneden te lopen naar de kolonie en de Arch, met de wind die je weer terug probeerde te blazen, maar we hebben niet opgegeven, en hebben de Fur Seals en de Admirals Arch van dichtbij kunnen bewonderen. De seals zijn echt zo leuk om te kijken, je ziet ze echt genieten van het spelen in de golven!
Craig vertelde ons dat op onze tweede dag slecht weer was voorspeld, maar totdat we naar Flinders Chase National Park gingen, heeft hij dit goed weten te omzeilen. Bij het National Park mochten we zelf rondlopen, maar kregen de tip om de Platypus Waterhole walk te doen en bij de verschillende waterholes even te wachten of we platypus zouden zien. Platypus zijn zeldzaam en schuw, dus ook al ben je heel stil en geduldig, heb je een flinke dosis geluk nodig om ze te spotten. Dit geluk hadden wij op de wandeling helaas niet en ook ons geduld was wat minder aangezien we een aantal regen- en hagelbuitjes over ons heen kregen. Niettemin was de wandeling erg mooi en hebben we een mega kangaroo vlak voor ons over het pad zien hoppen! Kangaroo Island trip accomplished!
Na een heerlijke en gezellige lunch van yiros en falafel voor de vega's, was het oorspronkelijke plan om naar een Eucalyptus farm te gaan, maar deze bleek om 1pm te sluiten op zondag... in plaats daarvan zijn we op weg naar de ferry bij Pennington Bay gestopt voor nog wat laatste stunning foto's van K Island, voor we de 4:30pm ferry terug hadden.
(Op de mainland bleek trouwens dat we een goed weekend op K Island hadden uitgezocht, want in Adelaide was zware storm met onweer en hagel geweest...). Thanks again, Groovy Grape, voor een top trip naar Kangaroo Island!

Barossa Valley
Gelijk de dag na K Island, stond de volgende (dag)trip met Groovy Grape op de planning, winetasting in de Barossa Valley! Who doesn't love to start getting drunk at 10:30 in the morning?! 😊
Onze eerste stops hadden nog niks met wijn te maken trouwens, maar meer met koffie in Williamstown en de Whispering Wall. De Whispering Wall is een dam die in eerste instantie niet als toeristenattractie bedoeld was, maar later bleek dat als je aan de ene kant van de dam staat je de ander prima kunt horen vanaf de andere kant, hence the Whispering Wall. Na wat good 'bad' jokes en informatie van onze gids vanaf de andere kant van de dam, zijn we verder gegaan naar Jacob's Creek, onze eerste vineyard van de dag. Dit was de grootste en meest bekende van de Barossa Valley en hoewel de wijn goed smaakte en een goede start was, vond ik de kleinere vineyards waar we daarna naar toe gingen leuker.
De tweede vineyard was Kies Family Winery, waar we 7 van hun wijnen mochten proeven en ook een heerlijke lunch kregen met nog een glas van hun rode sparkling wijn kregen. Heel lekker en hier heb ik met een andere dutchie die op mijn Great Ocean Road tour zit alvast wat port ingeslagen. De rit van Kies naar Taste of Eden in de Eden Valley, onze volgende winery, was erg lollig en met veel slechte grappen... 😅
Taste of Eden was een andere kleine winery, met een gezellige Aussie die meteen opmerkte dat we een gezellige en levendige groep waren (duh... 😎)....
De laatste winery van de dag was Lambert Estate, dat gerund werd door een Amerikaan, die genoeg had van zijn baan als IT'er en in plaats daarvan wijn wilde drinken in de beautiful Barossa Valley. Sounds like the better life, right?! 😜. Hij is in ieder geval goed omgeschoold, want de wijn maakte heerlijk!
De laatste stop van de dag was een viewpoint over de Barossa Valley waar we de groepsfoto van de dag hebben gemaakt, voor we weer op weg naar Adelaide gingen. Wederom een zeer lekkere en gezellige dagtrip!

Adelaide
Terug in Adelaide had ik nog vier daagjes om deze 'city of churches and gentlemen' te verkennen. Op dinsdag ben ik met een mede dutchie van de Barossa Valley tour op stap geweest. We zitten straks ook bij elkaar op de Great Ocean Road, dus helemaal gezellig! We zijn begonnen bij de Central Markets, een mega groente en fruit markt in Adelaide, maar waar ze inmiddels veel meer hebben dan alleen fruit and veggies. Anyway, goed voor een uurtje struinen en daarna op de Aziatischre food court geluncht voor een goede energiebodem voor de rest van de wandeling (en kletsuurtje :P) door de stad, naar de Botanic Gardens. Deze hadden we allebei wel iets 'botanischer' verwacht.... leuk om gezien te hebben maar als je een park hebt gezien, heb je deze ook gezien. Zo zagen we een bordje met International Rose Garden... Ik weet niet hoe internationaal deze stonden, maar wij hebben ze niet gevonden in ieder geval.... 🙈
Een andere must-do in Adelaide bleek Glenelg Beach te zijn, waar je met de gratis tram heen kon, vooral de sunset hier schijnt prachtig te zijn. Ik zeg trouwens gratis tram, maar we weten nog niet helemaal zeker of dat alleen voor de city centre gold of voor alles... wij hebben er in ieder geval een gratis tram van gemaakt... 😊 De sunset was erg mooi... waarschijnlijk dan, want bij ons was alleen een dicht wolkendek te zien. Als iemand mooie foto's van de Glenelg sunset heeft, ben ik heel benieuwd! Ach ja, de dag afsluiten in de pub is een mooi alternatief voor een zonsondergang!

Woensdag was een museum dagje (m'n mede dutchie was 2 dagen op kangaroo island tour). Aangezien alle musea in Adelaide gratis zijn, ben ik bij de Art Gallery, het South Australian Museum en de State Library met een expositie over democratie geweest. Was in ieder geval een informatief ochtendje! Rond een uur of 2 was in weer bij het hostel en heb ik daar lekker gechilld.

Donderdag ben ik begonnen met een koffietje in een van de vele cafeetjes van Hutt St en heb vervolgens een fietstocht naar Adelaide GAOL gemaakt. Deze bleek ongeveer twee keer zo lang te zijn geworden als nodig, maar ach, je bent pad echt verdwaald als je perse ergens heen wilt. Uiteindelijk de Gaol gevonden, dit is een oude gevangenis dat tegenwoordig een museum is. Was interessant om te zien en ze hadden het zo interacted als mogelijk gemaakt, hoewel het soms wel een beetje creepy was. Op de terugweg wel de snellere weg richting het centrum genomen en nog even bij de Central Markets geweest voor in weer terug naar het hostel ging.

Vrijdag was de laatste dag in Adelaide en ben ik met m'n mede dutchie op de fiets naar het Morialta National Park gaan. Google maps zei dat het 45 minuten zou zijn, maar die was even vergeten dat heuvel op wat meer tijd kost... we hadden in ieder geval al een goede workout gehad toen we bij het park aan kwamen en gelukkig mochten we daar nog even door met hiken... 😅. We hebben een aantal hikes gekozen naar twee watervallen en ondertussen lekker gekletst. Het was vandaag heerlijk weer in Adelaide, dus eenmaal boven konden we zelfs heerlijk chillen in de zon. Heerlijk dagje en de terugweg downhill met de fiets ging een stuk makkelijker en sneller dus hebben we de dag afgesloten met een gintonic in de zon op een terrasje!

Morgenochtend vroeg weer verder met Groovy Grape met de Grampians & Great Ocean Road tour naar Melbourne!

1. Cindy:
    23 augustus 2019
    Wat een prachtige foto's en mooie verhalen! Wie had kunnen denken dat jij nog eens een spin zou redden! 😆
    Heel veel plezier op de Great Of een Road tour. Dat lijkt me echt prachtig! Ik hoop dat je in Melbourne weer een hostel met WiFi hebt. Dan kunnen we weer eens uitgebreid bijkletsen. Xxxxx
  2. Padre:
    23 augustus 2019
    Weer heerlijk om te lezen. Ik overigens geen foto’s van de sunset, wel film van de platypus (vogelbekdier) om het toch een beetje goed te maken😜😜
    Veel plezier in Melbourne, hebben ze trouwens ook heerlijke wijnen😍😍😍
  3. Oma joke:
    23 augustus 2019
    dit was avontuur nr tich wat beleef je veel en je bent er nog niet ! fijn dat je overal zo van geniet en wat schrijf je toch leuk hoewel er voor Oma steeds meer Engels verschijnt blijf genieten en een dikke knuffel Oma Joke XXXXXXXXXXXXXXXXx