Cairns

2 mei 2019 - Cairns, Australië

Daar ben ik weer met het volgende blogje van alle avonturen in Cairns!
Cairns zelf is een hele gave stad met een hoop marktjes, een lagoon aan de zee (omdat je niet de zee zelf in kan vanwege crocs en stingers) en heerlijke tropische vibes (compleet met rainstorms)! De eerste dagen heb ik de stad verkend en ben ik naar het Cairns museum geweest om wat meer te weten van deze stad! Maar het zijn vooral de tours buiten de stad die Cairns het bezoeken waard maken!

De eerste tour, op Koningsdag, was een tikkeltje anders dan een traditionele Koningsdag; namelijk een snorkel- en introductieduiktrip naar het Great Barrier Reef! De trip begon om 9:00 vanaf de Reef Fleet terminal van Cairns en deze keer had ik triple gecheckt op m'n voucher en bij een travel agency waar dat was :P. Keurig om 9:00 werden we ingecheckt, werd de 1e foto bij de boot gemaakt en om 9:30 voeren we op weg naar de eerste spot, het Bricks Reef. Ik was met CDC dive crew en zij zijn de enige company die een license bij dit stuk Reef heeft, dus de vissen zijn nog erg nieuwsgierig en totaal niet bang! Na de verplichte safety instructions voor zoveel het duiken als het snorkelen, gingen we te water met alleen een snorkel, mijn groep zou pas later de introductieduik doen. Zodra je onder water kijkt, ben je letterlijk beland in de wereld van Finding Nemo. Ik zeg letterlijk, want noem maar een vis op uit de film en ik heb hem (waarschijnlijk) gezien! Daarnaast is het koraal prachtig, alle soorten en kleuren zijn aanwezig! En dan te bedenken dat het koraal ziek is en dat het dus nog veel mooier was. Extra reden om heel goed op de aarde en zijn schoonheid te passen met z'n allen!
Na de eerste snorkel ervaring, was het tijd voor mijn groep om het duiken te proberen. Nadat we in de equipment waren gehesen kregen we een praatje over verschillende oefeningen die we eerst moesten doen, zoals je duikbril leeg blazen, oren klaren en je ademapparaat uitdoen en weer indoen onder water. Deze gingen vrij soepel bij ons allebei en we konden dus al snel richting de spot waar de duikfotograaf klaar stond. De eerste foto was een plek waar je letterlijk tussen de vissen staat en ze op 2 cm van je duikbril af even 'hallo' komen zeggen (dit zou trouwens kunnen komen doordat ze een plastic flesje met voer mee hebben...). Heel gaaf! De tweede foto was bij een anemoon met Nemo-vissen erin. Hoewel deze wat verlegener waren, lieten ze zich toch af en toe zien en staan ze zelfs op de foto!
Hoewel ik in het begin van de duik wat bang was, ben ik blij dat ik ben geweest. De instructeur zei zelfs dat we doken alsof we gecertificeerd waren!
De laatste spot was bij een zandbank en heb ik alleen gesnorkeld. Hoewel het zicht hier wat minder was, was het koraal niet minder mooi. Maar het hoogtepunt van deze spot waren de turtles die we hebben gezien! Heel gaaf, ze waren helemaal niet bang en we konden ze dus van heel dichtbij benaderen. Ik heb een aantal mooie filmpjes gemaakt, dus bekijk deze vooral, want dat laat het veel beter zien dan ik kan vertellen!

De dag na het Great Barrier Reef stond er een horseriding tour op de planning! De dag begon en eindigde met hevige plensbuien, maar ik had precies de goed tijd uitgekozen blijkbaar, want tijdens mijn ride was het prima weer! De ride zelf begon niet heel spannend, omdat beginners en experienced bij elkaar zaten, maar het was heerlijk om weer in de buurt van paarden te zijn! Mijn paard, Samurai, had er lekker veel zin in en had moeite om achter de anderen te blijven. Bij iedere gelegenheid die zich voordeed liet ik hem dan ook steeds iets meer naar voren in de rij gaan. Teamwork tussen mens en paard noemen we dat 😝! Het begin was vooral stappen rond de Billabong en ik had in gedachten al m'n review klaar dat dit toch echt geen tour voor experienced riders is, maar gelukkig splitsten de groep op een gegeven moment, waardoor ik, als enige experienced rider, een andere route ging voor wat stukjes galop. Het bleek dat niet alleen ik daar heel blij mee was, maar ook Samurai had zichtbaar moeite om er niet meteen vandoor te rennen. Wat bleek; het was zijn eerste rit, nadat hij door een infectie eventjes niet mocht rijden. Uiteindelijk dus toch nog even echt gereden en ik kreeg gelijk visioenen van mezelf, werkend op een cattlefarm! Wie weet doe ik dat nog wel aan het einde van dit jaar!
Na de rit werden we weer opgehaald en terug gebracht naar Cairns. Nog even naar een marktje geweest die er alleen in het weekend was en heerlijke koffie gehaald. Het verdere plan was om naar de lagoon te gaan, maar het mooie weer was op voor die dag, dus was chillen in het hostel een beter idee! De dag erna staat er nog een tweedaagse tour op de planning though; Cape Tribulation!

Op maandag 29 april was het dan zo ver; de tweedaagse tour van Uncle Brian's naar Cape Tribulation! Om 7:05 werd ik opgehaald bij m'n hostel door guide Adam (a.k.a. best guide ever!) en, zodra we de rest van de groep vanuit alle hoeken van cairns hadden opgehaald, kon het avontuur beginnen!
De eerste stop was een soort farm, waarvandaan we een kleine hike over de rotsen deden op zoek naar de rock-wallabies! And boy, did we find them! Na een paar minuutjes zagen we de eerste paar wallabies al. Bij de farm hadden we een paar zakjes voer mee gekregen (niet teveel, anders zouden ze te dik worden), dus we konden ze heel dichtbij laten komen en uit onze hand laten eten. Deze eerste wallabies waren nog minder gewend aan mensen die hen voeren, dus waren ze nog wat rustiger of eigenlijk, met betere tafelmanieren... Adam zei al dat we later bij een plek zouden komen waaraan hij refereerde als 'wallaby-maccas'...
Na de eerste wallabies kwamen we bij een poeltje waarin turtles zaten, die het voer ook erg konden waarderen. Ze bleven wel in het water, maar ze kwamen wel steeds dichter naar de kant om hun kopjes te laten zien boven het water. Vergeleken met de turtles in het Great Barrier Reef waren deze trouwens vooral schattig te noemen, omdat ze een heel stuk kleiner waren. Logisch natuurlijk, als je bedenkt dat de seaturtles een hele oceaan hebben om in te groeien.
De volgende stop was 'wallaby-maccas' en deze was erg goed gekozen. De wallabies kwamen letterlijk op je af hopsen, of beter gezegd op de zakjes voer. Net zoals bij de anderen was ik op de grond gaan zitten om ze uit m'n hand te laten eten, maar deze klommen zo wat bij je op schoot en deden bijna aan zelfbediening als het ze niet vlug genoeg ging. Misschien moeten ze even wat tafelmanieren leren van de andere wallabies.... :P
Eenmaal weer bij de farm bleken de eigenaren nog veel meer dieren te hebben, maar dan wat minder pluizig. Leguanen, slangen en lizards maar ook papegaaien en cavia's. Hoewel ik even getwijfeld heb, heb ik uiteindelijk toch bewijs dat ik de slang in m'n armen heb gehad, maar ik moet zeggen dat ik de leguanen of dieren met een vachtje toch leuker vind....
Na deze eerste gave stop hadden we een lange rit voor de boeg, waarin we de gids en elkaar beter hebben leren kennen door onze lifestories te delen, spelletjes te doen en onze artistieke skills te verbeteren met markers op het raam! Heel erg leuk en top om elkaar op deze manier snel te leren kennen en in korte tijd een band op te bouwen. Best guide & travelmates ever!
Na de lunch en een aantal mooie aboriginal-creation verhalen waren we weer terug in de rainforest bij Bruce Belcher's crocodile cruise. Terwijl Adam met de bus op de ferry naar de overkant ging, voeren wij met een boot over de Daintree river op zoek naar Saltwater Crocodiles, onder het genot van een complimentary beer. Het duurde niet lang voor we de eerste hadden gespot en man, wat een prachtige dieren. Saltwater crocodiles zijn al op deze planeet sinds de dinosauriers, en het is dus waar dat dinosauriers nog steeds onder ons zijn. Crocodiles kunnen zeker 100 worden en groeien hun hele leven lang. Kun je nagaan hoe groot ze kunnen worden... De grootste die wij zijn tegen gekomen was 2,5 meter en zo'n 25 jaar oud. Onze boatdriver vertelde dat hij veel crocs vanaf jongs af aan al kende, omdat hij al 33 jaar over de Daintree river cruiste met z'n boot. Wat een prachtig leven!
Eenmaal aan de overkant waren we dan eindelijk in het oudste regenwoud van de wereld; Daintree Rainforest. Dit regenwoud bestaat al 180 miljoen jaar en heeft dus behoorlijk wat doorstaan. Ook hier loopt nog een dinosaurier rond, die helaas wel ernstig bedreigd wordt; de cassowary. Deze zijn dan ook erg zeldzaam om te vinden en hoewel we allemaal on the lookout waren, lieten ze zich helaas niet aan ons zien. Dat maakte de rit niet minder speciaal, want het regenwoud is heel indrukwekkend, zeker als je bedenkt hoe oud het is. Puts things into perspective... Maar hoe kort de mens hier ook is op aarde, ook hier zijn onze sporen zichtbaar met betrekking tot de klimaat verandering. Droogste periode, natste periode en floods; het is allemaal gaande in de Daintree rainforest door climate change. Nogmaals een reminder om ontzettend zorgvuldig om te gaan met deze prachtige planeet die we ons thuis mogen noemen.
Na de prachtige rit door Daintree met dito uitzichten, kwamen we bij onze accomodatie aan, PK's jungle village. Hoewel we hier absoluut niet konden zwemmen door de crocodiles, zijn we natuurlijk, voor het diner, wel even naar het strand geweest om Cape Tribulation en de rest van het uitzicht te bewonderen. Na het diner zijn we nog op nightwalk gegaan met Adam om nachtdieren te spotten. We kregen een zaklamp waarmee je dieren kon spotten aan de ogen. Wanneer je twee lichtjes zag (beetje zoals een diamant glimt) wist je dat daar een dier zat. Hoewel we natuurlijk hoopte op treekangaroos en crocodiles (op afstand) hebben we vooral veel spinnen, padden en krabbetjes gezien.
Na de nightwalk hebben we allemaal one bed opgezocht na deze vermoeiende, maar heerlijke eerste dag van de tour.

Dag 2 begon rustig met een ontbijtje, om vervolgens naar een bat-rescue te gaan. Dit is in feite een ouder koppel dat in de rainforest woont en het hun levensmissie heeft gemaakt om vleermuizen te redden en mensen bewust te maken van hun belang voor het regenwoud. Dat is hard nodig, want de overheid van Queensland vindt het een plaag en verspreid dan ook het gerucht dat ze rabies hebben terwijl dat niet zo is. In feite is het zo dat vleermuizen essentieel zijn, omdat ze zorgen voor de bestuiving van de bomen. Geen vleermuizen, geen regenwoud, zo simpel is het. Daarnaast zijn het hele schattige, speelse dieren, zoals Hugh (de man van het koppel) aan ons liet zien. Een van de vleermuizen wilde wel erg graag zijn liefde tonen, toen hij uit zijn kooi vloog en op een meisje van onze groep landde. Misschien voelde hij een special moment... :P
Na deze leuke en leerzame stop gingen we verder het regenwoud in en na een korte hike kwamen we bij een idyllisch riviertje uit met een touw om de rivier in te slingeren. Hier hebben we ons heerlijk vermaakt, niet alleen met het touw, maar ook met de 'make-up van de aboriginals'. Dit zijn bepaalde stenen die kleur afgeven als je ze over een andere steen wrijft en waarmee je elkaar kan beschilderen. Gek genoeg waren vooral de meiden van onze groep te vinden in de aboriginal makeup studio en bleven de guys op een afstand... :P Onze kunstwerken zijn gelukkig vastgelegd, dus ik zal de foto's snel ook hier op zetten!
Na alweer een heerlijke lunch, zijn we verder gegaan voor een korte stop naar een fruitplantage waar ze ijs maken van het fruit dat op dat moment in het seizoen is. Op het moment was het mango, coconut, wattleseed en nog een ander soort junglefruit. Vooral de mango en coconut vielen erg in de smaak.
De laatste stop van de tour was Port Douglas, waar je een prachtige lookout kan hebben. Ik zeg 'kan', want wij hadden vooral de rain in rainforest en dus bewolking. Maar alsnog een gave view en van boven konden we in de zee soms zelfs een turtle zien.
Na Port Douglas was de enige stop nog een veld vol wallabies en kangaroos voor de tour alweer ten einde was. Special thanks aan Adam die deze tour onvergetelijk heeft gemaakt met zijn droge humor, mooie verhalen en zijn inspanningen om de tour op ons af te stemmen! En natuurlijk aan mijn geweldige travelmates die de tour amazing maken!

Dat was het weer voor het weekje Cairns. Nu op naar nieuwe avonturen in Mission Beach!

1. Cindy:
    2 mei 2019
    Heel veel beleefd in een paar dagen, zeg. Ik ga gauw naar de foto's! Xxx
  2. Gea:
    2 mei 2019
    Heerlijk weer om mee te lezen. Wat een fantastische reis maak je!
    Die foto met die spin!!! Geweldig!
    Geniet lekker verder😘
  3. Karin:
    Toppie!! Je doet zoveel leuks X
  4. Padre:
    2 mei 2019
    gaaf weer om te lezen, en wat een leuke films van het duiken. direct zin om ook dat onderwater pracht te gaan zien. tot over een paar weken. xxx
  5. Wim:
    2 mei 2019
    Mooi hoor, en weer leuk om te lezen!
  6. Oma joke:
    3 mei 2019
    het houd niet op wat een reis geweldig ! en weer een leuk verhaal knuffel Oma Joke xxx