Cicada Dreaming; Darwin - Alice Springs

8 augustus 2019 - Alice Springs, Australië

Hiii peepz! Een nieuw blogje vanaf Central Australia! De afgelopen dagen ben ik van Darwin naar Alice Springs gereden met de Cicada Dreaming tour van Wayoutback. Een lange rit (de afstanden hier in Oz blijven astonishing...), maar gelukkig met genoeg mooie en bijzondere dingen onderweg!

Dag 1: 420 km
De eerste dag begon om 6 uur, aangezien de pickup om 7 uur 's ochtends bij de airport was. Mijn hostmom en Jake brachten me weg, na het afscheid nemen met knuffels en beloftes om contact te houden. Vrijwel direct nadat m'n hostmom was weggereden kwam de bus van Wayoutback aan en kon de kennismaking met de groep voor de komende drie dagen beginnen.
De eerste stop vandaag was Edith Falls, maar voordat we daar waren, hebben we een aantal pitstops gehad, waar slangen te zien waren. Onze tour guide Leigh heeft zelf petsnakes en hij kende de eigenaren dus mochten we ze uit de kooi halen voor foto's en slangen'knuffel'sessies :P.
Next stop: Edith Falls! Edith Falls is een national park met meerdere levels met watervallen en pools om in te zwemmen. De hike tegen de heuvel op was niet lang maar wel warm en eenmaal boven was iedereen dan ook dankbaar voor de 'refreshing cold water' van de Upper Pool. Na het zwemmen mochten we weer hiken naar beneden, waarna we eigenlijk meteen weer in een pool wilden duiken... Hiken en zwemmen maakt hongerig en Leigh was duidelijk een ervaren tourguide, want de lunch stond al zo goed als klaar toen we aankwamen. Na de lunch weer verder richting het kamp bij Katherine, maar eerst was er nog een onverwachte stop bij een farm met baby-wallabies om te knuffelen 😍. Daarna naar het kamp om onze spullen te droppen en snel weer in de bus naar de Katherine Gorge voor de sunset. Deze was breathtaking, as usual in de Northern Territory. De Northern Territory heeft de beste sunsets, anyone wanna dare me?! 😏
Na de sunset in de Katherine Gorge was er een heerlijk diner en drankjes en kletsen bij het kampvuur, voor we de eerste dag afsloten in onze swags met de beste 'tvshow', de nachtelijke lucht bezaaid met sterren en de Melkweg!

Dag 2: 620 km
De tweede dag van de tour begon met het opbreken van het kamp, een pancake breaky en het begin van de zonsopgang die haar prachtige kleuren aan ons liet zien. Na een korte koffiestop in Katherine zijn we naar de Thermal Pools van Mataranka gereden. Dit is een kristalheldere stroom water met een temperatuur van 30 graden door de Limecaves waar de rivier ontstaat. Het zwemmen met de stroom mee was al een lekkere exercise om de dag mee te beginnen, maar bij het terugzwemmen merk je pas echt dat de rivier behoorlijk sterk is! Gelukkig waren er genoeg rotsen om daarna op te zitten/staan om even te chillen en van het thermale ochtendbad te genieten.
Hoe verder je naar beneden rijdt in de Northern Territory hoe meer je in de (rode) woestijn van Central Australia terecht komt. De bezienswaardigheden worden dan ook schaarser en de afstanden langer voor je bij iets van de bewoonde wereld. Dat wil niet zeggen dat de tour minder interessant wordt en dat ik me verveeld heb, want de Northern Territory 'landscape never fails to astonish me!'
De volgende stop was Daly Waters Pub, waar we zelfs even wifi hadden midden in de outback. Hier hebben we als echte backpackers het lokale bier geprobeerd en hebben we geluncht. Voor we weer op weg gingen hebben we een stop gemaakt bij de 'Stuart tree'. De eerste explorer van Central Australia was John McDoual Stuart en in 1861 en 1862 heeft hij, in zes pogingen, van Adelaide naar Darwin gelopen en daarmee Central Australia in kaart gebracht. Tijdens zijn tochten liet hij de letter S achter op bomen en een van die bomen heeft Daly Waters op de kaart gezet.
De volgende stop was in Dunmarra, oorspronkelijk alleen voor toilet en benzine, maar Leigh zou onze tourguide niet zijn, als hij niet ook hier de slangen van de eigenaar wist te vinden en er nog een slangen-'knuffel'sessie van heeft gemaakt! 😜
Door de extra stops liepen we wat achter op het oorspronkelijke schema (but who cares right?!) waardoor we de sunset on de road hebben ervaren en wat road-foto's 'voor de 'gram'' hebben gemaakt!
Ons kamp voor de tweede nacht was Banka Banka Cattlestation en na wederom een delicious dinner, drankjes en zelfs wat ghoststories bij het kampvuur over Banka Banka hebben we onze swags uitgerold voor nog een avond stargazen!

Dag 3: 650 km
De derde en laatste dag van de Cicada Dreaming tour begon om 5:45 met het snel opbteken van het kamp, zodat we de heuvel achter Banka Banka op konden lopen met ons ontbijt om de zonsopgang met al haar kleuren te kunnen bewonderen. Very good start of the day!
Nadat de laatste dingen in de trailer stonden was Betty de koe die in de paddock naast ons naar het hek gekomen voor een fotosessie. Echt een modelletje en een knuffelkont, zeker toen Leigh met wat overgebleven brood voor haar aan kwam, dat we haar konden voeren.
Na een korte tankstop in de ochtend kwamen we bij de interessantste stop van vandaag; de Devil's Marbles. Deze enorme rond rotsen, die op elkaar gestapeld lijken te zijn, zijn 1700 miljoen jaar oud en zijn ontstaan uit een vulkaan krater uit de bodem van de oceaan. Ze hebben een rode kleur door ijzerrijk zand dat uit WA overwaait. Hier hebben we een korte hike gemaakt en genoten van het uitzicht op de top. Echt heel indrukwekkend om door zoiets ouds en heiligs voor de Aborigines te lopen.
Daarna zijn we in de UFO capital van Australia, Wycliffe Well, gestopt voor lunch. Zoals ik al zei was het steeds meer rijden en vooral korte stops bij roadhouses langs de kant van de weg. Niet veel interessants over te vertellen dus 😜.
De laatste stop voor Alice Springs was de Tropic of Capricorn, of de Steenbokskeerkring in het Nederlands. Leuk om te zien, maar meer als een soort grote zonnewijzer was het niet. Daarbij was het ook bij zonsondergang en ineens een stuk kouder dan in de nachten daarvoor in de Top End. Na de Tropic of Capricorn zijn we doorgereden naar Alice Springs waar Leigh ons allemaal heeft afgezet bij het hostel. Vanavond met de groep uit eten als afsluiter en morgen een dagje vrij in Alice Springs voor ik op dagtour ga naar de West Macdonnell Ranges!

1. Cindy:
    8 augustus 2019
    Wow, dat is weer veel gezien en beleefd in een paar dagen, zeg! En dat is nog maar het begin 😃
    Veel plezier morgen in Alice Springs en op naar nog veel meer Aboriginal stories, rotstekeningen en bezienswaardigheden. Prachtig! Xxx
  2. Padre:
    8 augustus 2019
    Leuk dat je toch nog in de Katherine Gorge bent geweest, en heerlijk weer om de rest te lezen komen direct weer mooie beelden bij mij op, gaaf!!
    Geniet weer van de volgende trip😍😍😍