Da Lat

12 september 2019 - Da Lat, Vietnam

Xin Chao beautiful people!
Een blogje vanuit hermoso Da Lat, waar ik dinsdag om 3:30am met de nachtbus aan ben gekomen. Taxi gedeeld met travelmates van hetzelfde hostel en aangezien er nog niemand wakker was in het Tigon hostel, hebben we lekker knus nog even op een matrasje voor de receptie gepit. Een voordeel van zo vroeg aankomen is wel dat je de prachtige sunrise kan zien, zeker als je hostel op een heuvel ligt en je over de bergen kunt uitkijken...

Inchecken was pas vanaf 13 uur, maar er was een countryside tour om 8:30 waar ik gelijk bij kon aansluiten, om de omgeving van Da Lat te verkennen. Wat een verschil met Ho Chi Minh! Stunning uitzichten over de heuvels en meren, schattige dorpjes en heel veel farms. Ja, na mijn geliefde smalltown Darwin, de Outback en nu de countryside hier in Vietnam ben ik toch echt tot de conclusie gekomen dat ik meer een countrygirl dan een citygirl ben...
Na een fotostop bij Paradise Lake en een uitzichtpunt, was de volgende stop een koffieplantage, waar ze de befaamde Vietnamese weasle koffie maken. Als je het verhaal hoort hoe ze de koffiebonen maken, krijg je niet heel veel zin om het te proberen. Gelukkig had ik de koffie al geproefd en was ik al fan 😅. Het komt er op neer dat ze de wezels de koffiebonen voeren. De wezels kunnen de bonen niet verteren maar in hun maag is een bepaald enzym wat de bonen blijkbaar goed doet. Anyway, de koffieboer haalt de bonen uit hun uitwerpselen en wast en droogt ze. Op deze farm voegden ze ook nog chocola of vanille toe. Wij hebben de chocolade variant geprobeerd, erg lekker! Wat vooral leuk was trouwens, waren de kleine wezeltjes die naast het cafe stonden, echt heel cute! Na heel veel foto's en 'aaaaaaaw' was het tijd om verder te gaan naar de mushroom farm en naar de grootste waterval van Zuid-Vietnam, de Pongour waterval voor wat instagrammable plaatjes! Na een heerlijke lunch van tofu stonden de Elephant falls op het programma waar we een hike/klim naar en onder de waterval hebben gemaakt.
Naast de Elephant falls staat een pagoda met een 54m hour Buddha er naast, waar we een korte stop hebben gemaakt en wat meer hebben gehoord over de cultuur en religie in Vietnam (onze guide was geen fan van religie overigens... :P).
De laatste stops in de countryside van Da Lat was een cricketfarm, waar we de gefrituurde krekels en de zelfgestookte rijstwijn hebben geprobeerd, en als laatste een flowerfarm, voor we weer bij het hostel waren.

De tweede dag heb ik gedaan waar ik voor naar Da Lat ben gekomen; canyoning, oftewel abseilen van watervallen. Om 8:30 werden we opgehaald en naar het basecamp gebracht. Na het nodige papierwerk, instructie en oefenen op een gewone muur was het tijd voor de eerste waterval! Best wel wat spannender dan de oefenmuur, maar zo gaaf! Naast abseilen van de watervallen hebben we gezwommen, van watervallen afgesprongen, een natuurlijke 'glijbaan' uitgeprobeerd en door de jungle gehiket.
Het is lastig om de dag te beschrijven, maar de foto's en video's die onze awesome tourguides hebben gemaakt staan al online!
Na een heerlijke Vietnamese lunch aan het einde werd ons verteld dat we 2 uur terug omhoog moesten hiken door onze guide Monkey... Dat bleek uiteindelijk dat korter, hoewel wel omhoog. Monkey had in ieder de grootste lol om onze gezichten! 😅

'S avonds zijn we met de groep en wat andere travelmates in de Maze bar beland. Dit lijkt van buiten een kleine bar, maar schijn bedriegt, want in de bar zit daadwerkelijk een doolhof van tunnels en gangen naar allerlei verborgen plekjes, tuinen en een rooftopbar, dat waarschijnlijk door de Cu Chi Tunnels is geïnspireerd. Heel gaaf!
Aan het einde van de avond nog een ricepaper 'pizza' gegeten op de nightmarket voor we weer terug naar het hostel gingen.
Vandaag nog een laatste dagje chillen in Da Lat en dan om 5pm de nachtbus van 14 uur naar Hoi An.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Cindy:
    12 september 2019
    Ongelofelijk hoeveel je in twee dagen kunt zien en doen. Wat een prachtige foto's en filmpjes! En ook bijzondere dingen geproefd: uitgepoepte koffie en krekels! Haha, je maakt wat mee 😆
  2. Oma joke:
    12 september 2019
    wat een ervaring dat abseilen !geweldige plaatjes stoer dat je dat maar hebt gedaan ben trots op je kusjes Oma Joke Xxxxx