Hoi An

15 september 2019 - Hoi An, Vietnam

Vrijdagochtend in Hoi An aangekomen na 14 uur in de sleeper-bus. Gelukkig wel gezellig met een hoop andere backpackers, waarvan 2 in hetzelfde hostel als ik zaten. We konden dus gezellig samen naar het hostel in Hoi An lopen (Tribee Ede, voor de nieuwsgierigen). We konden pas vanaf 14 uur inchecken, maar we konden wel vast genieten van het brekky-buffet, waarna ik richting de Old Town van Hoi An ben gegaan voor een exploration. Het oude centrum van Hoi An is een World Heritage sight en is vrijwel niet gebomdardeerd in de Vietnam oorlog, waardoor je nog echt door de oude koloniale stad loopt. Na het verkennen van de oude straatjes en de markt ben ik terug gegaan naar het hostel om met een van hun fietsen de stranden van Hoi An te exploren. Hoewel het in de ochtend lekker tropisch warm en zonnig was, was Moeder Natuur me op het strand minder goed gezind. Ik heb even gechilld op het strand, ondanks de donkergrijze lucht, maar toen de eerste druppels begonnen te vallen, ben ik een stukje van het strand af in een juicebar beland voor m'n eerste Coconut Coffee 😍 en later fresh springrolls!
De rest van de middag opgefrist en gechilld in het hostel en 's avonds met m'n travelmates vanuit Da Lat richting de Old Town gegaan voor dinner op de nightmarket en wellicht drankjes... :P. Ook is er dit weekend in Hoi An een lunar festival, dis overal waren kinderen in drakenkostuum aan het dansen en er was een podium met Vietnamees entertainment. We hebben er uiteindelijk niet veel van mergekregen, omdat we in een bar beland waren met een pooltable, maar hebben toch nog iets van het einde kunnen zien. Erg gezellige eerste avond in Hoi An!

Zaterdagochtend stond er een cookingclass op de planning. 8am werd ik opgehaald bij het hostel en na een kennismaking met m'n mede-koks van de dag, was het tijd om naar de markt te gaan voor inkopen, waar we al wat uitleg kregen over de verschillende groenten, kruiden en soorten noodles. Na de markt gingen we met een boot op weg naar de kookplek en na een tijdje varen gingen we het laatste stukje met kleine ronde bambooboten van de hoofdrivier en tussen het riet door naar de prachtige plek waar de daadwerkelijke cooking class zou zijn. Na een demonstratie (en zelf uitproberen) van het maken van ricepaper, was het dan eindelijk tijd om de schorten voor te binden.
We begonnen met de voorbereiding voor de Pho, omdat deze lang moet koken, maar daarna hebben we geleerd om fresh springrolls, banh xeao en egg noodles te maken. Na het koken, steeds snel een foto en dan proeven! Was echt een hele leuke en lekkere ochtend!

'S middags terug in het hostel alvast m'n backpack weer ingepakt, coconut coffee gedaan in de Old Town en on 18 uur nog een andere soort springroll geleerd te maken met de cooking class van het hostel. Natuurlijk ook geproefd daarna en de rest van de avond gezellig gekletst en drankjes gedaan met m'n travelmates in het Tribee hostel.

Vandaag de Hai Van Pass per motorbike naar Hue!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Cindy:
    15 september 2019
    Altijd leuk en lekker zo'n kookcursus en inkopen doen op de lokale markt! En ook nog op een prachtige plek. Ik wil ook wel proeven, hoor 😃
  2. Padre:
    15 september 2019
    Een leuke stad, nog echt authentiek enne het eten ziet er goed uit😍. Thuis maar gauw een Vietnamese diner avond organiseren.
  3. Valérie:
    Zooo gaaf!!😍😘
  4. Karin:
    Hoi An Leuk, goede herinneringen komen boven Veel bike-pret! X
  5. Oma joke:
    15 september 2019
    kan je thuis ook lekkere dingen koken mmmmmmm ! knuffelOma Joke xxxxx