Rock 2 Water; Alice Springs to Adelaide. Adventure of a lifetime!

16 augustus 2019 - Adelaide, Australië

Na een relaxdagje in Alice Springs en nog een prachtige tour langs de West Macdonnell Ranges, staat de volgende etappe door Centraal Australië weer klaar: de volgende 2809 km naar Adelaide, langs Uluru-Kata Tjuta National Park.

Dag 1
De eerste dag begon vroeg. Om 5:30 werden we opgehaald door onze tour guide, een echte Aussie compleet met cowboyhoed 😍. Na een paar uurtjes rijden zijn we bij een roadhouse gestopt voor koffie en kregen we het plan voor de komende 6 dagen te horen. De eerste 3 dagen full-on adventure met slapen onder de sterren in swags en veel hikes. De eerstvolgende stop was het kamp bij Kings Canyon, maar eerst nog ons hout voor het kampvuur langs de kant van de weg verzamelen. Super leuk, was gelijk een Aussie-outback-experience!
Aangekomen op de campsite hebben we onze eerste heerlijke lunch gehad van Tom, waarna we op weg gingen voor de 1e hike in Kings Canyon. Met een kleine vertraging, want een van de banden van de trailer kreeg een klapband. Gelukkig was Tom van alle markten thuis en binnen 6 minuten was de band vervangen. Aussie outback life... :D
In Kings Canyon hadden we een hike van 6,4 km all around the canyon, te beginnen met Heartattack hill, een steile klim naar de top van de canyon. Gelukkig hadden we allemaal jonge benen, want deze was inderdaad best pittig. Maar zoals met al het moois in de wereld, wordt inspanning beloond, in dit geval met prachtige panorama views, die tijdens de hike steeds maar mooier werden. Stunning rockformations, de Garden of Eden tijdens een kleine omweg en onze geweldige tourguide die ons mee terug in de geologische tijd nam met zijn verhalen over Kings Canyon.
Na de hike van 6,4 km waren we lekker moe, maar dat weerhield ons niet om nog de zandduin op de campsite op te klimmen voor de eerste sunset van de tour, om daarna te genieten van tacopizzas van de bbq, leren vuur maken van Tom en de beginselen van het didgeridoo spelen te leren. Al met al een geweldige eerste dag, die alleen maar goeds beloofde.

Dag 2
De tweede dag begon met een pancake breakfast (Groovy Grape is de beste dat betreft food! En natuurlijk onze great chef, Tom) en een korte rit naar de tweede campsite bij Uluru in de buurt. Na onze spullen te hebben gedropt was het moment aangebroken; de eerste keer naar Uluru. Tom zei van tevoren, "put away those cameras, you can only see Uluru for the 1st time once", en ik ben heel blij dat ik geluisterd heb. Tijdens de rit had Tom het nummer Spiritbird van Xavier Rudd opgezet en dit was zo'n geweldige ervaring. Zelfs vanuit de bus heeft Uluru een mysterieuze uitstraling en ik kon maar een passend woord vinden; Majestic! Voor we aan de basewalk van 10 km om Uluru heen begonnen zijn we eerst het Cultural centre Kata-Tjuta/Uluru in geweest, voor meer informative over de cultuur en geschiedenis die om deze bijzondere rots heen hangt. Hier wordt ook overal gevraagd om Uluru niet te beklimmen (okt 2019 is dit bij wet verboden), vanwege veiligheids-, culturele en environmental redenen. Na het Cultural centre zijn we naar het begin van de basewalk gereden om in 2,5 uur om Uluru heen te wandelen en foto's te maken. Niet overal trouwens, want er zijn een aantal plekken die zijn aangeduid met 'sensitive site' wat betekent dat dit een heilige plek is voor de Anangu, de traditional owners van Uluru. De wandeling was prachtig en leuk omdat overal bordjes staan waar de Anangu uitleggen wat een bepaalde plek in hun cultuur betekent. Zoals aan het einde van de basewalk en aan het begin van de klim staat; Uluru is een plek om mee te connecten, niet on bovenop te staan alsof je het veroverd hebt.
Bij het begin van de klim en einde van de basewalk, hadden we wat tijd voor Tom met de bus terug kwam, dus konden we de 'Minga-Rama' (crazy tourists) zoals de Aboriginals de klimmers noemen, bekijken. Ik ben zelf nog steeds blij dat ik er niet op ben geweest, vooral vanwege de cultuurlijke redenen, maar ook wel een beetje voor veiligheidsredenen... :P
Na de basewalk zijn we doorgereden naar de plek om de sunset over Uluru te zien. Zoals met elke plek, wist Tom waar we heen moesten om de plek voor onszelf te hebben, in dit geval een verborgen zandduin, een klein stukje naar boven op een zandduin. De sunset is amazing, iedere 5 minuten is de kleur op Uluru weer net even anders, heel bijzonder!
Eenmaal terug bij de campsite was het weer tijd voor dinner, kampvuur en didgeridoo, maar iedereen voelde de basewalk in de nemen dus werden de swags wat vroeger opgezocht deze avond.

Dag 3
Deze dag weer een pancake brekky, maar wel om 5 uur 's ochtends. Na het ontbijt was het namelijk tijd om naar Kata Tjuta te gaan voor de sunrise en een 7,5 km hike door Kata Tjuta en de Valley of the Winds. Onderweg zijn we nog kort gestopt om vallende sterren te kijken, waardoor we uiteindelijk flink moesten doorstappen om de sunrise te kunnen zien. Ook in Kata Tjuta waren we weer bijna de enige (Thanks Tom xxx) en na een mooie hike en een nog steilere tweede heartattack hill stonden we bovenaan de Valley of the Winds te genieten van het uitzicht.
De lunch vandaag was weer bij de viewing area op Uluru, omdat we na de lunch een cultural walk langs Uluru op de planning hadden. Deze walk is maar een kilometer, maar duurder 2,5 uur door alle verhalen die Tom ons kon vertellen over de Aboriginal cultuur en hun Creation stories in de Wave Cave en de Kitchen Cave onder Uluru. Aan het einde van de cultural walk hebben we met z'n allen op de grind gelegen en alleen maar Uluru en de sfeer en stilte erom heen bewonderd.
Na de cultural walk nog even klimmers bekeken die als een sliert mieren (zo klein ten opzichte van Uluru) naar boven gingen en daarna een beetje free time in Uluru resort en op de campsite. Voor het diner van taco's hebben we met een glaasje goon in de hand opnieuw de sunset over Uluru bewonderd, ditmaal vanaf de campground. Na het diner weer bij het kampvuur met marshmallows, de didgeridoo van Tom en uiteindelijk zelfs een song and dance sessie om het vuur heen!

Dag 4
Deze dag was het tijd om Uluru vaarwel te zeggen en de dag met de meeste kilometers, 750 in totaal. De dag begon dus vroeg, om 4am, met onderweg een brekky bij emu's. Onderweg hebben we alles uit de kast gehaald om de drive leuker te maken, cargames, trivia en met z'n allen luisteren naar Tom's audioboek op de speaker. De eindbestemming vandaag was Coober Pedy, een stad die bekend staat om zijn Opal mijnen en ondergrondse woningen. Hier hebben we een tour door een van de (oude) mijnen gedaan wat nu een museum, en onze accomodatie, is. Na de tour waren we allemaal erg enthousiast en hebben we zelf gezocht naar kleine reststukjes Opal op de plek waar de miners hun mijnafval dumpen. En we hebben allemaal iets gevonden!
Verder stond vandaag nog een bezoek aan Josephine Kangaroo Rescue en een pizzadinner bij de plaatselijke pizzabar op de planning. 'S avonds hebben we gezellig drankjes gedaan voor de dorm en deze avond is de song tot stand gekomen die jullie hier voor al konden lezen. Opnieuw een topdag!

Dag 5
Na een geweldige nacht in onze cavedorm, brak dag 5 aan. Dit was een dag, waar niet veel over te vertellen valt, omdat het vooral 600 km rijden was met weinig te zien onderweg, afgezien van een boodschappen stop in Port Augusta. Dat wil niet zeggen dat het een verloren dag was, want we hebben ons prima vermaakt in de bus met elkaar en met het bewonderen van de Outback, maar niet veel bijzonders te vertellen over de dag.
Eind van de middag kwamen we in ons laatste kamp aan, Stony Creek Bushcamp in Wilmington. Deze laatste avond stond er wederom een heerlijk, en uitgebreid, diner op het menu en een verjaardagstaart, want een van onze American travelmates werd 24. De rest van de avond hebben we gezellig gekletst, spelletjes gespeeld en veel gelachen!

Dag 6
De laatste dag van de Outback trip voor we in busy Adelaide aankwamen.
De dag begon met een hike in de Flinders Ranges. Om 8am vertrokken we met de bus naar Mt Remarkable National Park en richting de Alligator Gorge, waarbij we onderweg al een heleboel kangaroos konden spotten! De hike was prachtig met veel groen door de zeldzame regen die die nacht was gevallen en veel stenen springen door nauwe doorgangen en over ijskoude, kristalheldere stroompjes water.
Na de Flinders Ranges kwam de laatste grote activiteit van de tour dan echt in zicht, lunch bij een lovely Aussie koppel die een vineyard runnen, Blesings Garden. De lunch was heerlijk, de wijn geweldig en de combinatie van travelmates en Aussies maakte deze plek als afsluiting perfect!
Op weg naar Adelaide nog een aantal viewpoints gezien en onze song (en andere songs) gezongen, maar uiteindelijk kwamen we dan echt in Adelaide aan en was de trip voorbij.

Deze Rock 2 Water tour van Groovy Grape was geweldig, maar dankzij de unieke, kleine, groep van awesome travelmates en onze geweldige tourguide Tom maakt dat deze trip door de Outback onvergetelijk is! Thank you very much, you all! 😘

1. Padre:
    16 augustus 2019
    Weer gaaf dianne, Uluru komt weer helemaal terug, heerlijk weer om te lezen dat je er zo van kan genieten. Blijf dat doen😍😍😍
  2. Cindy:
    16 augustus 2019
    Jeetje, meis, wat een geweldige ervaring is dat geweest! Jullie hebben de outback echt heel intens beleefd. Wat zijn de Aboriginal verhalen mooi, hè. Vast weer even wennen weer in de bewoonde wereld 😆. Love you Xxx
  3. Gea:
    17 augustus 2019
    Wat kan ik genieten van je reisverhalen. Ik ben er dan altijd een beetje bij, heerlijk!
    😘
  4. Oma joke:
    17 augustus 2019
    lieve schat wat was dit een geweldige ervaring ! fantastisch om zo iets moois te ervaren en wat heb je er van genoten je blog was weer geweldig bljif genieten !knuffel oma joke xxxxxxxxxxxx
  5. Karin:
    Hi Dian
    Wat leuk om zo op afstand met je mee te reizen! Geniet Xx
  6. Oma Kitty:
    18 augustus 2019
    Lieverd het is zondagmiddag dus lezen .Wat een prachtig verhaal het is iedere keer weer genieten als ik jong was zou ik het ook misschien doen en dan mijn schoolvriendin opzoeken .Heel veel plezier nog en een dikke pakkerd van Oma Zeeland (OOK MOOI)