Sydney, uitstapjes en Australia Day

28 januari 2019 - Haymarket, Australië

Hiii mates!

Jeetje, wat vliegt de tijd zeg… we zijn alweer bijna een maand in 2019 en ik ben al ruim drie maanden van huis weg. Nog steeds in Sydney, though, want waar de meeste mensen Sydney alleen aandoen voor een paar dagen, is het eigenlijk echt een stad waar je langer moet blijven. Sydney grows on you! Sinds het nieuwe jaar voel ik me hier echt steeds meer thuis. M’n baan is leuk, heb leuke mensen om me heen om leuke dingen mee te doen en daarnaast vind ik het ook heerlijk om zelf de hort op te gaan en te kijken wat deze bijzondere stad allemaal te bieden heeft (a lot, that I can tell you…:P).

Het is inmiddels alweer een maandje geleden dat ik jullie heb verveeld met een blogje. Januari stond in het teken van veel werken in de bar, maar daarnaast heb ik ook verschillende uitstapjes gedaan binnen en buiten de stad.

First things first, werk; Januari begon als een rustige maand in de bar, aangezien het zomervakantie is hier en veel mensen op reis gaan, in Australië of daar buiten (ja, nog een voordeeltje van Downunder wonen, paar uurtjes vliegen en je zit op Bali!). Ik stond dus vaak alleen in de bar. Voordeel is wel dat je dan snel leert om de bar op eigen kracht te draaien en omdat het rustig is, heb je veel meer tijd voor een praatje met de lokale gasten. Erg leuk, vooral mijn Dutchie accent geeft altijd aanleiding tot nieuwsgierigheid. De meeste mensen hebben trouwens in eerste instantie geen idee waar ik vandaan kom, maar dat ben ik al gewend in Europa. Heb hier al verschillende nationaliteiten gehoord, Rusland, Oekraïne, zelfs het Verenigd Koninkrijk (:O)! Leuke afwisseling met wat ik altijd in Nederland hoor (Polen of ergens anders in Oost-Europa)! Hahaha, pa en ma, ben ik zeker weten niet geadopteerd?! :P

Op dit moment wordt het weer wat drukker in de bar, dus dat betekent ook weer met z’n tweeën achter de bar en dus meer gezelligheid met collega’s! Gisteren hadden we een 21st birthday party in de bar, erg gezellig en hele lieve Aussies! Gelukkig hadden ze van tevoren geboekt en betaald, want van de rekening van alle sparkling wine en bier waren ze waarschijnlijk wel geschrokken… Maar ja, je zoon wordt maar 1x 21 he?! :P

Was wel heel bijzonder om bij een Australisch 21st birthday te zijn. Beetje hetzelfde als hier, alleen dan in een bar, met speeches van familie en vrienden en dus veel zuipen. Op dat soort momenten mis ik Nederland en vooral jullie wel. Momenten als kerst en verjaardagen, leuk om in een ander land mee te maken, maar uiteindelijk zijn dat toch de momenten die het fijnst en mooist zijn met familie en vrienden. Ik heb absoluut geen spijt van mijn reis, maar reizen en wonen in het buitenland maakt wel dat je alle lieve mensen om je heen ontzettend waardeert!

Op dit moment heb ik zo’n drie á vier shifts per week, dus genoeg tijd ook nog voor leuke dingen! In Sydney zelf ga ik vaak stukken wandelen, waarbij ik steeds weer nieuwe plekjes ontdek. Gotta love cities, right?! Zo ben ik bij het Sydney Barracks museum geweest, heb ik het Australian Museum verkend, een cultuurhistorisch en natuur museum, waarbij ze een afdeling hebben met alle gevaarlijke dieren in Australië die je gewoon in je achtertuin kan vinden… Fijn om te weten, Australia… :P. De meeste enge beesten leven in Queensland trouwens, dus no worries, daar ga ik pas later heen! :P

Verder ben ik halverwege de maand op roadtrip geweest met Kathrine (Deense vriendin van de EBS course) en een andere Aussie-vriend (met auto) naar de Mermaid Pools. De Mermaid Pools zijn ongeveer een uurtje rijden van Sydney en zelfs niet alle Aussies kennen het (had het verteld aan een andere Australische vriend, en die had geen idee…). Om er te komen moet je 40 minuten hiken door de bush. Er is wel een soort pad, maar volgens mij meer, omdat er al andere mensen door heen zijn gelopen, want het is ook een hoop klimmen en klauteren. Kijk vooral de foto’s die al op m’n blog staan, want dan krijg je een beter beeld!

Na 40 minuutjes hiken langs de rivier kom je dan aan het einde bij de Mermaid Pools uit, een meer omringd door hoge rotsen, waar de rivier in uitmondt. De echte dare-devils gebruiken de rotsen trouwens om vanaf te springen in de Mermaid Pools zelf! Dat heb ik dan weer niet gedaan, maar was wel erg leuk om te kijken naar iedereen die wel sprong. En ik moet zeggen, we hadden een mooi uitzicht op alle gespierde springende mannen… :P

Echt een geweldige dag en zeker een aanrader voor iedereen die naar Sydney komt en een auto heeft!

Later in de maand ben ik vooral weer op ontdekkingstocht in Sydney zelf geweest. Zo ben ik (eindelijk) eens bij de Glebe markets geweest, een hippie marktje die elke zaterdag wordt gehouden in, je raad het nooit, de wijk Glebe. Sowieso is dit echt een geweldige wijk om door heen te struinen met kleine eenmanszaakjes en cafeetjes. Samen met Kathrine hebben we, na te hebben geklommen in een bouldering gym, een heel leuk tentje ontdekt dat achter een boekenwinkel zat. Echt heel leuk! Heel bijzonder is ook, dat om bij Glebe te komen, je door een van de drukkere straten moet lopen van Sydney centrum, maar zodra je dan dieper Glebe in loopt, is het ineens heel zen en rustig.

Tot slot was afgelopen zaterdag Australia Day. Australia Day is op 26 januari, wat oorspronkelijk de dag is dat James Cook voet aan land zette in Australia. Het begin van de blanke kolonisatie van Australië dus. Tegenwoordig wil de overheid het vooral op de kaart zetten als een dag, waarbij iedereen trots is op het feit Australiër te zijn. Dat niet iedereen het eens is met de datum van Australia Day, werd zaterdagochtend gelijk duidelijk toen ik door de stad liep om met een vriendin te meeten, toen ik midden in een protest-demonstratie belandde van de Aboriginal gemeenschap in Sydney. Zij zien 26 januari namelijk niet als Australia Day, maar als Invasion Day, de dag dat de Aboriginals hun land hebben moeten opgeven. Zij pleiten dan ook voor afschaffing van Australia Day of in ieder geval een verandering van de datum van Australia Day met de leus ‘Always was, Always will be Aboriginal Land’. Fair enough, zou je zeggen…

Maar goed, samen met een andere Dutchie hebben we deze Australia Day goed gevierd met een festival in Centennial Park (Electric Gardens, voor de nieuwsgierigen). Twee festival seizoenen binnen een jaar, goed gepland al zeg ik het zelf ;). Voordat we naar het festival gingen hebben we gemeet met andere backpackers voor de pre-party en uiteindelijk zijn we met z’n allen richting het park gegaan! Net zoals alle uitgaansgelegenheden, stoppen festivals hier wel vroeger dan bij ons, namelijk al om 21:00… Sydney, why???

Na het festival in Centennial park zijn we dus nog naar de Opera House gegaan voor het Australia Day vuurwerk voor de Harbour Bridge. Heel gaaf, er waren allemaal artiesten vanuit alle hoeken van Australië en tussen de acts door was er vuurwerk. Hier waren trouwens ook mensen vanuit verschillende Aboriginal stammen bij! Het vuurwerk was wederom prachtig, niet zo groot als op New Year’s Eve, maar minstens net zo mooi!

Heel gaaf om alle facetten van Australia Day te hebben meegemaakt en ik wil dan ook maar een ding zeggen; Australia, thank you for letting me be a part of your beautiful country for a while!

Dat was het weer voor deze blog. Hoe was jullie eerste maand van 2019? :)

1. Cindy:
    28 januari 2019
    Haha.. heel anders dan onze januari met regen, sneeuw en nu ook storm! Ik krijg door je blogs steeds meer zin in ons eigen Australië avontuur! Xxx
  2. Oma Kitty:
    28 januari 2019
    Maak je geen zorgen je bent een echte IJdo-van Zwet .Wat een leuke blog weer.en wat geniet je van alles. Dag lieverd veel liefs van Oma.
  3. Oma joke:
    28 januari 2019
    hoi Lieverd leuk weer om je blog te lezen wat een land ! gaat alles goed met je 3 maanden ben je al weg ik mis je !maar blijf volop genieten knuffel Oma Joke x xxxx
  4. Padre:
    28 januari 2019
    Hoi dian, heerlijk om te weten dat je het steeds meer naar je zin krijgt in down under. Ook steeds meer zin om in mei met een Personal guide door Sydney te struinen. Heeeel veel zin in en om je eindelijk weer eens life te zien. Xxxx
  5. N j caffa:
    29 januari 2019
    Hoi Dian ik lees je biogs heel mooi zoonrijsje geniet er van oom nico x