Mai Chau Valley

25 september 2019 - Hanoi, Vietnam

Na een prachtige, gezellige en vermoeiende tour naar Castaways Island in Ha Long Bay, was het de volgende dag tijd voor de laatste tour, 3 dagen in de Mai Chau Valley.

Zondagochtend 8:30(~) gingen we op weg vanuit Hanoi. Na een koffiestop (vooral voor de driver zo leek het :P), reden we al snel over een prachtige bergweg met views waar je u tegen zegt. Net voor de lunch kwamen we bij onze lovely homestay aan en nadat we onze kamer voor de komende 2 nachten hadden gevonden en kennis hadden gemaakt met de fam + alle honden en puppies, konden we aanschuiven voor een heerlijke Vietnamese lunch (gaat straks tegenvallen in Europa :'( ). Na de lunch hadden we een kleine 2 uur, die we in de hangmatten met riceviews hebben besteed, voor we op weg gingen voor een fietstocht door de omgeving. Hoewel we tijdens de busrit en vanaf de homestay al wat hadden kunnen zien, is het toch weer heel anders om door de valley te fietsen. Groene ricepaddies, bamboe-snijdende Vietnamese vrouwtjes (met hoed!) langs de kant van de weg, heel veel weverijen en dat alles omringd door de majestueuze bergen van Mai Chau. Kijk vooral de foto's die al online staan!
Na de fietstocht was het tijd voor wederom een heerlijk diner (can we please have more Vietnamese restaurants in Europe?!). Aangezien iedereen of moe was van de hostelparty de vorige nacht of nog van Castaways, werden de bedden vroeg opgezocht vanavond.

Gisteren begon de dag met home-cooked brekky, waarna we met de bus naar Pu Luong werden gebracht, een van de volgende valleys na Mai Chau. In Pu Luong hebben we een hike van 2 uur gedaan, langs rijstterrassen, bamboehuisjes, zwaaiende kindjes en vooral met panoramische views... the world is such a beautiful place, let's all work together and care for her, so she can stay that way!
Na een kleine klim naar boven, stond de bus op ons te wachten om ons naar de volgende, korte, hike te brengen, die ons naar onze lunchspot bracht.
Na de lunch was het tijd om weer richting Mai Chau te gaan, maar met een tussenstop in een lokale bamboefactory, waar chopsticks voor onder andere China worden gemaakt. Interessant om te zien, maar ook confronterend om deze andere kant van het land te zien. Mensen die de hele dag hetzelfde, zware, werk doen in de herrie van de machines en vrijwel geen vrije dagen... en dat omdat Vietnam goedkoop is qua arbeid voor China. Makes you think...
Nadat we bij de homestay terug waren, kregen we eerst een motorbike les voor de tour van de volgende dag, waarna we wat chill tijd voor het diner (waarbij de hangmatten weer erg popular waren). Intussen kwam ook de nieuwe groep terug van hun fietstocht, dus konden er tijdens en na het diner ervaringen, reisverhalen en international jokes worden uitgewisseld!
Na het eten was er een show van Vietnamese dans en muziek waarbij we aan het eind onze eigen danskunsten mochten (moesten?) laten zien met de Vietnamezen samen, terwijl in het midden rijstwijn stond.
Na de show werden de reisverhalen en international jokes hervat samen met drankjes en gezelligheid, tot we allemaal weer de dorm opzochten voor de nodige energie voor de volgende dag.

De laatste dag begon weer met home-cooked brekky, waarna we op de motorbikes klommen voor een rit van een uurtje naar een waterval en een meer. Ja, ondergetekende heeft de eerste keer op een mmotorbike gereden! Was wel spannend (verkrampte handen...) en ik ben blij dat ik al foto's van de omgeving had, maar uiteindelijk kon ik er toch ook wel van genieten! Hoewel ik toch meer van de gewone fiets ben... 😜
De eerste stop was een prachtige waterval, waar we een fotostop hadden en even pootje konden baden. Daarna weer op de motorbikes voor het laatste stuk naar beneden naar het meer (laatste stukje lekker steil naar beneden). Bij het meer konden we op een boot hoppen die ons naar het midden van het meer bracht om er vervolgens vanaf te jumpen!
Na de boottocht was het tijd voor de terugweg naar de homestay, waar we nog een laatste delish lunch kregen van de lovely family. Nog even knuffelen met de honden, chillen in de hangmat en toen was het tijd voor de weg terug naar Hanoi.

Vandaag laatste dagje Hanoi, waarschijnlijk met eten, rondstruinen en misschien een massage. Anyway, dit is de laatste blog van deze reisblog en van dit jaar. Maar het zal zeker niet de laatste keer zijn dat ik een reisblog ga openen...
Heel erg bedankt dat jullie naar mijn verhalen wilden luisteren en al jullie lieve reacties!

1. Cindy:
    25 september 2019
    Hi D, de laatste Diangaroo blog. Wat een gek en tegelijk heerlijk idee! Gek omdat een heel lange reis dan toch ineens om is en heerlijk om je morgen weer te zien! Geeft voor jou vast ook mixed feelings. Het is een jaar om nooit te vergeten! Xxxx
  2. Padre:
    25 september 2019
    Wat heerlijk om te lezen weer en inderdaad ook een gek idee dat dit je laatste blog is van dit avontuur. Heerlijk om je morgen weer te zien. Geniet van de laatste uurtjes in dit mooie land en tot morgen😍😍😍
  3. Valérie:
    25 september 2019
    Wauw D! Wat een super mooie dingen heb jij gezien en meegemaakt!! Zie je snel😘😘😘
  4. Karin:
    25 september 2019
    Hi Dian Voor ons is het heerlijk om je bijna weer te zien, maar het afsluiten van een mooie periode is ook een beetje triest. Geniet van je laatste dag en goede vlucht X
  5. Anne Zwet:
    25 september 2019
    Wow je laatste Blog van deze reis alweer Dian. Wat een prachtige dingen heb je gezien. Fantastisch. Dank voor de leuke blogs. Heerlijk om te lezen en de prachtige fotos te bekijken. Zal lastig voor je zijn om na zo'n lange tijd weer afscheid te moeten nemen van al dit moois. Wat een ervaring weer! Hele goeie reis en tot snel! xx
  6. Oma joke:
    25 september 2019
    de reis is voorbij maar de herrinneringen blijven ! en wat was het een mooi jaar waar je alles hebt uitgehaald op naar alles wat nog komen gaat kusjes van beide Oma,s Xxxxxx