Hai Van - Hue - Hanoi

18 september 2019 - Hanoi, Vietnam

Xin Chao!
Paar daagjes terug dat ik heb geschreven en inmiddels heel wat kilometers verder. Ik schrijf deze blog vanuit Hanoi, maar heb intussen de Hai Van pass per motorbike afgelegd en Hue in een nacht en een dag goed verkend. Let me take you along on my journey to North-Vietnam!

Hoi An - Hue; Hai Van pass
Vanaf m'n hostel in Hoi An werd ik on 9am opgehaald door m'n Easyrider voor de rit naar Hue over de prachtige Hai Van pass langs de kust. Nadat m'n backpack en daypack op de motor waren vastgegespt, gingen we op weg naar de eerste stop, Marble Mountain, waar de locals marmer winnen voor art, vooral om aan toeristen te verkopen :P. Ik heb geen marmer verkocht, maar ben wel de berg op geklommen voor pagodas, klimmen door smalle grotten en uiteindelijk een amazing view vanaf de top over de stad Danang.
Na Marble Mountain gingen we weer verder, eerst door Danang, maar al snel maakte de stad plaats voor bergwegen met stunning views, met een aantal fotostops, maar vooral video's vanaf de motor. Voor we de daadwerkelijke Hai Van pass opgingen, stoppen we bij de 'Vietnamese wall', de grens tussen Noord- en Zuid-Vietnam en uitzichtpunt over de hele kust van de Hai Van.
Na de rit over Hai Van zelf, was het tijd voor lunch aan het strand en toen we weer verzadigd waren, weer verder scheuren naar Elephant Springs. Dit is een spot waar je kunt zwemmen en hoewel het erg mooi klinkt is dit een plek die compleet verpest. Denk overal Chinezen in oranje zwemvesten, keiharde muziek en het ergste; overal plastic afval... 😢. Ik heb t ongeveer 10 minuten uitgehouden voor in m'n driver vroeg om please weer verder te gaan...
De rest van de rit was wel weer heel mooi. Omdat m'n driver van Hue zelf is, wist hij allemaal mooie detours door de rijstvelden, langs vissersdorpen in prachtige baais en smalle weggetjes door kleine dorpjes. Veel beter dan de snelweg!
Na nog een koffiestop en een stop bij een mushroom farm, kwamen we bij m'n hostel in Hue aan.

Hue
De eerste avond in Hue begon met een heerlijk vegan diner in een lokaal tentje, meer een huiskamer van een Vietnamees, waar ze ondertussen Britain got talent aan t kijken waren 😆... Na nog een coconut coffee als dessert, begon de avond pas echt met, net als ik, net gearriveerde travelmates, in een passionate gamenight, onder het genot van een paar drankjes. Nadat de bar van het hostel sloot zijn we met de groep naar de volgende (rooftop)bar 'One for the road' voor verdere overwinningsdrankjes! Erg gezellige en geslaagde travelparty!
De volgende dag slightly hungover, but still going strong en met m'n nieuwe Mexicaanse travelmate op z'n scooter op verkenningstocht door Hue, met onder andere de Imperial City, de Tiger Arena en het Abandoned Waterpark gezien.
Na alweer een delicious lunch van steamed ricepancake en fresh springrolls, nog even gechilld in het hostel, voor ik werd opgehaald voor de nachtbus naar Hanoi.

Hanoi
Na een iets langere busrit dan gedacht, dankzij 4,5 uur langs de snelweg door problemen met de motor en niemand die een idee had wanneer iemand zou komen om het te fixen, kwamen we dan eind van de ochtend in Vietnam Backpacker Hostel The Original in Hanoi aan. Na het inchecken maar gelijk op weg gegaan om lunch te zoeken en de city te verkennen. De lunch is zeker gelukt met coconut coffee en Banh Mi in The Note coffee, een heel cute cafe met overall post-its van de backpacker-community op de muren. The Note cafe keek uit op het meer in het midden van Hanoi en na de lunch ben ik hier omheen gelopen. Op m'n kaart van het hostel stonden nog wat musea en sights, maar uiteindelijk besloten om terug naar het hostel te gaan. Goeie keuze, want daar ben ik m'n USA, maar wonend in Aussie, travelmate tegengekomen met wie ik op stap ben geweest voor onze eigen pubcrawl met delish dinner! Uiteindelijk in een skybar beland en toen terug naar het hostel.
Vandaag de free walking tour van het hostel gedaan en de hele Old Quarter van Hanoi gezien. De lokale markten, toeristenmarkt, nauwe straatjes met delish streetfoodcooks en de trainstreet van Hanoi (de nauwe straat waar nog steeds elke avond treinen doorheen gaan). De afsluiter van de walking tour was in een van de vele koffietentjes met een demonstratie (en tasting of course) van de befaamde Eggcoffee van Vietnam. Ze noemen het Vietnam cappuccino, omdat in de oorlog verse melk te duur was en ze daarom begonnen te experimenteren met opgeschuimd ei. Ik moet zeggen, respect en experiment geslaagd! Al heb ik liever de Vietnamese black coffee... 😅
Na de tour zijn we met z'n allen terug gegaan naar de trainstreet voor lunch en daarna door een tropische regenbui terug naar het hostel.
Vanavond weer een heerlijke vegan Pho als dinner en daarna een drankje in de hostel rooftopbar.
Morgen op naar Ha Long Bay voor de 3-daagse Castaways-tour van VBH!

1. Padre:
    18 september 2019
    Weer een top-Travel zo te lezen. Wordt wel steeds nieuwsgieriger naar de coconut coffee😍😍. Komende periode ook weer mooie plekken. Veel plezier en nog ff heerlijk genieten. Padre🥰🥰
  2. Cindy:
    18 september 2019
    Weer ontzettend veel beleefd, gezien en gedaan in een paar dagen! Hanoi klinkt en ziet eruit als een heel leuke stad. Gelukkig maar, want je moest er wat voor over hebben om er te komen! 😆
    Geniet van Halong bay, meis. Staat ook nog op mijn bucketlist! Xxx
  3. N j caffa:
    19 september 2019
    ik woord niet goed van al dat moois !!! Nico
  4. Oma joke:
    20 september 2019
    daar zijn we weer !leuk om te lezen iedere keer weer de Marble Mountain was op de tv te zien zo leuk de herkenning tot gauw schat xxxxx oma joke