Sydney: Reis en eerste dagen

28 oktober 2018 - Sydney, Australië

Welkom allemaal op mijn blog die ik bijhoud tijdens mijn Working Holiday in Australië. Ik ben inmiddels al een paar daagjes in Australië en afgezien van wat homesickness in het begin (omdat jullie in Nederland allemaal zo awesome zijn), bevalt het hier prima!

Momenteel zit ik in de lobby van het Wake Up Hostel tegenover Central Station in Sydney. Hier heb ik mijn eerste dagen doorgebracht en vanuit hier ben ik begonnen met Sydney verkennen. De eerste dag had ik een gigantische jetlag (echt, ik wilde dat ik stokjes had om m’n ogen mee open te houden op dat moment…), maar om maar gelijk in het ritme te komen van het Australische leven ben ik begonnen met een Orientation die bij mijn Working Holiday Package zat van Kilroy. In dit pakket zat onder andere dat ik hulp kreeg bij het aanvragen van een Australisch bankrekeningnummer, een Tax File Number en drie maanden een abonnement op een site om te solliciteren. Toen dit allemaal geregeld was, ben ik toch even een powernapje gaan doen…

Die middag ben ik met twee mede-Nederlanders (uit Friesland) even de stad in gegaan, richting de Harbour Bridge en the Opera House. Hoewel het weer die woensdag niet erg mee zat, was dit toch een leuke eerste kennismaking met Sydney. Wat me vooral opviel, is hoe relaxed en vriendelijk de mensen hier zijn. Heeft vast  iets te maken met het ‘No worries’ motto van het land… :P

’s Avonds was er een Wine&Cheese party vanuit het hostel, waar ik even heen ben geweest om te socializen, maar de bar heb ik helaas niet uitgespeeld met m’n jetlag…

De volgende dag ben ik wel vroeg opgestaan voor een ontspannen Yogaclass in dezelfde bar van het hostel. Deze was erg leuk en hier ben ik een leuk groepje meiden tegengekomen met wie ik ’s middags naar Manly ben gegaan. Manly is een suburb van Sydney, waar je heen kan gaan met de ferry. Hier is de sfeer mogelijk nog relaxter dan in het CBD van Sydney en iedereen loopt er op blote voeten en met een surfplank onder de arm richting het strand om nog wat golven mee te pakken. Hier hebben we een hike gedaan door het Sydney Harbour National park en veel foto’s gemaakt, die je zeker even moet gaan bekijken!

Hoewel ik dus de stad al een beetje ontdekt had, ben ik vrijdag meegegaan op een Guided City Tour, die werd georganiseerd vanuit het hostel. Heel leuk om weer een andere kant van Sydney te zien (Memorial monument, State Library, Botanic Garden, etc.) en ook wat meer te horen van een local! Ook leuk om van haar te horen over mooie plekjes om heen te gaan of voor werk. Zo vertelde ze over vrijwilligersprojecten met Aboriginal stammen, waar ze een pas-afgestudeerde pedagoog zeker kunnen waarderen! :D

’s Avonds ben ik met hetzelfde groepje meiden, waarmee ik naar Manly ben geweest nog even de stad in geweest, maar aangezien we de volgende dag naar de Blue mountains zouden gaan, hebben we het niet laat gemaakt. Plus, het is in Sydney erg moeilijk om uit te gaan, laat staan dronken te worden, zonder blut te zijn aan het einde van de avond… Wel wat anders dan Ayacucho… :P

Zaterdag: de dag van de Blue Mountains, het nationale park waar je naar toe moet als je in Sydney bent. Aangezien een tour hier een stuk duurder is dan in Zuid-Amerika of Azië, zijn we met z’n vieren met de trein ’s ochtends naar het dorpje Katoomba vertrokken, het beginpunt van de Blue Mountains. Ik kan hier natuurlijk gaan schrijven over een hike langs prachtige vergezichten, rotsformaties, Three Sisters en watervallen, maar wederom is het veel leuker om de foto’s te bekijken die ik heb gemaakt!

Om de dag af te sluiten zijn we naar een Walking Skybar in het centrum van Sydney geweest voor een (lekker prijzig) drankje. Echt heel gaaf, de bar draait rond, zodat je binnen een uur een compleet uitzicht over Sydney hebt gehad. Als klap op de vuurpijl (letterlijk) is er elke zaterdagavond een vuurwerkshow in Darling Harbour, waar wij een fantastisch uitzicht op hadden, omdat ons tafeltje precies met uitzicht op Darling Harbour was gedraaid toen het vuurwerk begon! :D

Vandaag is het zondag en zal ik vertrekken naar mijn volgende bestemming; het EBS hostel, waar ik de komende vier weken zal verblijven tijdens mijn cursus van de European Bartender School. Vanmiddag trouwens ook gelijk op appartementenjacht voor eind november en december als ik hier in Sydney ga werken en geld ga verdienen voor de rest van mijn reizen!

Dat was het weer voor de eerste blog. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om zo op de hoogte te blijven van mijn avonturen. Hoe is het in Nederland? J