Eerste maand; EBS

18 november 2018 - Sydney, Australië

Zo, dat is een tijdje geleden dat ik jullie heb verveeld met een reisblog van mijn avonturen hier! Ondertussen zit ik alweer in de derde week van mijn Bartender course bij EBS (time flies when you’re having fun, I guess!). Man, dat was zwaarder dan ik had verwacht (waarschijnlijk de reden dat ik even geen blog heb geschreven…), maar the bartender life is amazing!

De eerste week begon met een introductiedag at school, waarbij we vooral leerden over wat het nou inhoudt om een bartender te zijn. Daarnaast werden we de eerste dag Sydney ingestuurd voor de EBS-challenge, waarbij we verschillende opdrachten moesten doen, zoals een lemonchallenge (een citroen eten, zonder een zuur gezicht te trekken), foto’s met vreemden, uitdelen van free hugs en zelfs een aanzoek op straat!. Dat was nog een beetje een vakantiedagje eigenlijk, want de verdere weken van de course zijn veel studeren, onder andere 72 cocktails, masterclasses over vodka, rum, tequila, bier, wijn enzovoorts. Daarnaast is het belangrijkste natuurlijk de praktijk, dus staan we elke dag ‘cocktails’ (met gekleurd water) te maken in de bar, hebben we freepouringclass en leren we om de gast te vermaken door met flessen en shakers te gooien (flair-bartending).

Ondertussen is de derde week ook alweer voorbij en afgelopen week hebben we ons eerste praktijkexamen gehad, Freepouring.

Het eerste weekend van de course (en mijn tweede weekend in Australia), hebben we goed ingeluid op vrijdagavond met een pubcrawl, waarbij we hebben gedanst tot in de vroege uurtjes, om de volgende dag met z’n allen richting Coogee Beach te vertrekken, voor het ultieme vakantiegevoel van zon, zee en zand en wat flairing op het strand. Zondag ben ik met een aantal vrienden uit het vorige hostel naar Taronga Zoo geweest om koalas en kangaroos te spotten! Erg leuk om te zien, maar de dieren hadden duidelijk schijt aan ons, want ze lagen vooral lekker te chillen in de zon… Ach ja, geef ze eens ongelijk he! :P

Afgelopen weekend zijn we met de groep op Surfweekend geweest ten noorden van Sydney. Vier uurtjes met de bus, maar met een paar biertjes, muziek, zingen en een geweldige groep vlogen die voorbij. Dit was echt een geweldig weekend, wat ik voor geen goud had willen missen. De eerste dag waren de golven redelijk goed voor ons als beginners en is het me zelfs gelukt om een aantal keer te staan op m’n board. Australian surfing life is amazing (and addictive…)!

Op zondag waren er bijna geen golven op ons strandje vlakbij, dus zijn we een aantal stranden afgereden (allemaal naast elkaar trouwens, gotta love Aussie) voor betere golven. Uiteindelijk beland op het buurstrand, waar de golven redelijk hoog waren. Vanaf het strand lijken de golven trouwens altijd lager, maar als je dan eenmaal in de zee ben, blijken de golven toch huge te zijn en vooral de stroming hier in Australië  is veel sterker als in Nederland. Na een aantal keer te zijn meegetrokken door de golven, inclusief surfboard tegen m’n arm aan, besloten we om te gaan ‘bodysurfen’, oftewel zonder board, maar over de golven springen of jezelf te laten meevoeren door de golven. Feeling like a child again! :D
Op de terugweg naar Sydney was het een stuk rustiger in de bus dan op de heenweg, maar iedereen was weer klaarwakker, toen we stopten bij een nationaal park met wilde kangaroos! Ik zeg wild, omdat ze officieel in het wild leven, maar deze kangaroos  zijn zo aan mensen gewend dat je ze kan aaien en vooral veel selfies mee kan maken. Hoewel sommige kangaroos poseren als ware modellen voor de selfie, hebben ze allemaal echt een eigen karaktertje, aangezien sommige kangaroos doodleuk wegkijken als je net de perfecte selfieangle gevonden hebt…. :P Eigenwijze Aussie-kangoos!

De maandag na surfweekend zat iedereen weer redelijk moe in de studiebanken, beginnend met een test over de nieuwste zes cocktails. Daarna was er geen tijd om bij te komen, want er moest geknald worden om het Freepour examen te halen. De class zelf was niet erg goed voor mijn zelfvertrouwen over de test op woensdag, maar momma didn’t raise a quitter, dus ben ik maandag en dinsdag in de lunchpauze en na school gebleven om keihard te oefenen, totdat het perfect ging en ik wat meer vertrouwen kreeg in het examen op woensdagochtend. Tuurlijk was iedereen alsnog stiknerveus, waarmee we elkaar ook lekker aanstaken :P. Aan het einde van de dag zouden we te horen krijgen wie er waren geslaagd en wie het examen moesten overdoen. Ik was ervan overtuigd dat ik het zou moeten overdoen, dus daar had ik me al op ingesteld. Aan het einde van de dag werden ik en zes medestudenten gevraagd te gaan staan, om vervolgens een applaus te krijgen omdat wij het examen in een keer hadden gehaald! :D Dit was extra leuk, omdat de volgende dag we een extra class kregen over wat we maar wilden ter voorbereiding op de andere examens aan het einde van de course. We hebben dus wat insider tips gekregen over hoe te studeren en hoe je het beste en het snelste de cocktails kan maken tijdens het barexamen volgende week donderdag.

Al met al heb ik hier zoveel geleerd in de drie weken dat de course bezig is over het bartendingvak, maar vooral ook dingen over mezelf. Bijvoorbeeld mijn perfectionisme dat nogal tot uiting komt tijdens het studeren en examens. Alleen 100% is goed genoegd en als ik een keer een off-day heb, zoals afgelopen maandag , ben ik in eerste instantie teleurgesteld en gefrustreerd op mezelf. Waar mijn perfectionisme wel voor zorgt, is dat ik dan net zo lang doorzet en oefen totdat het wel goed gaat en ik de test of het examen met vlag en wimpel haal!

Dit weekend is een lekker relaxed weekend met veel studeersessies voor de theorietesten komende week en het praktische deel, het flair- en barexamen. Maar gisteravond hebben we ook de praktijkkennis getest door cocktails te gaan drinken in een aantal van de vele ‘speak-easy’s’ die Sydney rijk is. Een speak-easy is een bar, die van buiten niet te zien is, doordat er bijvoorbeeld een barbershop voor zit. Dit idee komt vanuit de Prohibition in de USA, toen alcohol en bars verboden waren. Sydney heeft er onwijs veel en gister hebben we er dus een paar geprobeerd. Echt onwijs leuk!!

Volgende week dus (hopelijk) graduation, en dan is de Bartender Course alweer voorbij :’(. Voor daarna heb ik eigenlijk nog geen idee wat ik wil gaan doen, hoewel ik wel al een appartementje heb gevonden met 5 andere internationale studenten midden in het centrum. Voor nu is het plan om in Sydney te blijven tot en met januari en kerst en Oud en Nieuw met vrienden hier te vieren en ondertussen wat geld te verdienen om verder te reizen. Voor nu is het plan om in januari richting Melbourne te gaan en daar te werken en te reizen naar Tasmanië, de Great Ocean Road en Kangaroo Island. Als iemand nog leuke ideeën heeft of hier naar toe wil komen om deze ideeën samen uit te voeren, tell meeeee! :P

Hoe is het in Nederland? Hoor dat het al flink koud begint te worden…

1. Cindy:
    Mooie verhalen! Xxx
  2. Wim:
    18 november 2018
    Klinkt goed alles. Keep up the good times!!
  3. Anne Zwet:
    18 november 2018
    Leuk om te lezen Dianne!! Ontzettend leuk allemaal! Nu op voor je Graduation:-)) Oh en hier begint het inderdaad al lekker koud te worden. Zit jij beter daar met die temperaturen. Geniet er van! XX
  4. N j caffa:
    19 november 2018
    oom nico heel mooi daar ik ga je volgen M.V.G nico
  5. Oma joke:
    21 november 2018
    Meisje, wat beleef je veel!
    Veel liefs,
    Oma Joke