Darwin & Northern Territory

27 mei 2019 - Nightcliff, Australië

Heeey mates!
Even wat langer voor het nieuwe blogje over Darwin en de Northern Territory. Iets met zero connectie in de bush... :P
Ondertussen ben ik neergestreken bij mijn nieuwe woon- en werkplek in de suburb Nightcliff in Darwin, na het door crossen van de Northern Territory met 2 vage bekenden uit Nederland...

De eerste dagen in Darwin heb ik de stad een beetje verkend, maar 34 uur in een bus met airco op standje noordpool blijkt niet heel goed voor je gezondheid te zijn, dus de 2e dag lag ik met wat koorts op m'n hostelbed. De ochtend (11 mei) erna gelukkig weer wat beter en in de ochtend alvast kennis gemaakt met mijn aupair gezin waar ik dus vanochtend bij ben ingetrokken. Die middag ben ik bij het hostel ontvoerd door 2 gekke dutchies die me de hele staat hebben door gereden!

De eerste avond hebben we op een terrasje op the waterfront gezellig gezeten en bijgekletst onder het genot van drankjes en lekker eten! De volgende dag was het tijd om de huurauto op te halen en Darwin te verruilen voor Kakadu National Park. Even wennen aan het links rijden en ik heb ze een paar keer even moeten terug sturen naar de goede baan, maar dit ging prima! De eerste dag in Kakadu konden we zelf rondrijden en stoppen waar we wilden, zoals bij Visitor centres met prachtige views en de Mirray Lookout waar we een kleine hike naar boven konden doen. Eindpunt was de Cooinda Lodge, een tropisch paradijsje van een hotel waar je als backpacker wel echt even aan de luxe moet wennen... Nog steeds niet compleet hersteld van de cold, zijn we hier na de happy hour en wat eten ons bed in gedoken.
De volgende dag weer vroeg op voor een boottour over de East Alligator River tussen Kakadu en Arnhem Land met een Aboriginal als gids die in dat gebied woonde. De padres moesten nog een beetje wennen aan de tijd hier aangezien de man bij de receptie ons heel gek aankeek toen we een uur te vroeg waren... hadden we in ieder geval wel nog tijd voor wat verkenning van de Cow's Crossing over de rivier waar je naartoe kon lopen! De boattour was prachtig, de rivier loopt tussen Kakadu national park en Arnhem Land in. We zijn een stukje aan land gegaan in Arnhem Land en hebben een demonstrator gekregen van Aboriginal tools om een speer verder te werpen. Na de boattour hadden we nog de hele middag en zijn we gereden naar Ubir, waar Aboriginal art te zien was en je naar de Nadab Lookout kon klimmen voor een panoramisch uitzicht over de wetlands van Arnhem Land en Kakadu. Adembenemend mooi!
De laatste avond in Cooinda Lodge was heerlijk, met drankjes en pizza, maar helaas ook een soort muggenattack, waardoor we gedwongen maar vast ons huisje hebben opgezocht.

De volgende dag stond er een lange rit voor de boeg, namelijk naar Katherine. We zijn begonnen bij een cultural aboriginal centre vlakbij de Cooinda Lodge, waar we konden zien en lezen over de stories en de cultuur van de aboriginals die in dit gebied wonen. Heel interessant en mooi om te zien dat een duizenden jaren oude cultuur nog steeds voortleeft terwijl er niks wordt opgeschreven, maar alleen wordt doorgegeven door middel van verhalen.
De rest van de rit waren er weinig bezienswaardigheden onderweg, dus zijn we lekker doorgereden, koffietje in Pine Creek en in Katherine naar de mall om wat snacks en natuurlijk wijn voor de kanotour in te slaan!
De volgende dag om half 8 moesten we bij Gecko canooing & trekking klaar staan voor de eerste briefing, overhevelen van spullen in waterdichte tassen en het rijden naar de begin plek van de tour. Daar hebben we onder het motto "rule #1; everything fits" alle bagage, kookgerei, slaapswags, eten en wijn in de kayaks gekregen. Na nog een safety briefing was het tijd om eindelijk de kayaks in te stappen voor de eerste dag van 12 km peddelen! Gelukkig wel stroomafwaarts en af en toe een rapid om het spannend te houden, maar aan het einde van de dag waren we toch wel blij om op de eerste kampplek aan te komen. Na de hele dag peddelen door een paradijselijke omgeving met overal prachtige vogels, natuur en zelfs een Saltie (waar we met een boog omheen zijn gevaren), kon het eerste kampplekje niet achterblijven. Nadat alle swags waren uitgerold en het vuur was aangemaakt, kon de eerste avond beginnen. Beginnend met cheese en crackers en later met wijn en een heerlijk diner, plus geweldige (Aussie) reisgenoten was het een fantastische avond. Toch zocht iedereen redelijk vroeg z'n swag op for some reason... :P
'S nachts hield de show niet op, maar konden we genieten van een bijna volle maan en een sky bezaaid met sterren!
De volgende dag was iedereen weer vroeg op, maar we konden wel lekker rustig aan opstarten, aangezien we 'maar' 10 km hoefden te peddelen. Deze dag was erg leuk met veel smells rapids om vanaf te kayaken! Helaas bleek er bij een van mijn afdalingen een steen in de weg te liggen, waardoor mijn kayak alleen verder ging, zonder mij.... een nat pak dus, maar gelukkig werd m'n kayak snel gevangen en konden we mijn omslaan gebruiken als eerste teastop. 'You're welcome, everybody' 😎.
De rest van de rapids en de dag ging een stuk beter en voor we het wisten waren we op het tweede prachtige kampeerplekje, ditmaal echt in de middle of nowhere, zonder andere kampeerders. We waren lekker op tijd dus konden we alle spullen nog lekker onder de zon laten drogen voor we weer aan de cheese, crackers, een heerlijk diner en vooral weer aan de laatste flessen wijn en port zaten. Een hele gezellige laatste avond!

De volgende dag moesten we nog 12 km peddelen, deze keer met minder rapids, maar wel door wat de gids een 'wildlife' spot noemde. We hebben vooral veel enormw vogels gezien, een freshwater crocodile en onder water kon je zo de vissen zien zwemmen, zo helder dat het was. Leuk weetje trouwens, tijdens de tocht kwam ons drinkwater uit de rivier. Gewoon even je fles vullen vanuit je kayak! Ze proberen de rivier zo schoon mogelijk te houden, omdat het de drinkwater bron is voor Katherine, maar de gids zei dat hij niet wist voor hoe lang het nog duurde voor de rivier vervuild is. Op de eerste kampeerplek zag je een stukje verder overal blikjes, plastic en een niet goed uitgemaakt vuur... What's wrong with people?! De gids heeft hier gelukkig wel een melding van gemaakt.

Aan het einde van de 3e dag, die overigens veel te snel kwam, moesten we een voor een naar de kant om uit het water te gaan, maar dit moest wel snel gebeuren, aangezien dit een plek was waar Saltwater crocodiles rondhangen... We hebben ze niet gezien gelukkig, maar niemand wilde echt het risico nemen en nog langer op het water blijven... :P
Nadat alles weer was ingeladen kregen we een biertje of frisje ter afsluiting en begonnen we aan de 1,5 uur durende rit terug naar Katherine.
De laatste avond in Katherine hebben we heerlijk gegeten met een Australisch biertje, waarna we ons bed hebben opgezocht.

De volgende dag moesten we savonds weer in Darwin zijn, maar onderweg hebben we nog een stop gemaakt bij de Edith Falls voor een hike naar deze watervallen. Australie zet trouwens altijd de benodigde tijd voor een bepaalde hike neer aan het begin en dit lijkt altijd nogal ruim genomen, totdat je met je ouders ben die een selfie willen nemen.... Dan begrijp je die 1,5 uur ineens voor 2km... 😆😘
De laatste stop was in Litchfield National Park, voor een tweede waterval, waar we ook even heerlijk konden afkoelen in het poeltje!

Rond een uurtje of 6 waren we weer in Darwin en hebben we de week goed afgesloten met een heerlijk diner, wijn, cocktails onder vele mooie gesprekken aan de Waterfront van Darwin.

Op dit moment ben ik alweer een week aan het werk in Darwin en wel als aupair bij een gezin. Vanaf nu dus wat minder paradijselijke reisfoto's en wat meer avonturen van het aupairleven voor 7 weekjes. Don't worry, in juli komen er weer paradijsfoto's, en wel van 3 weken Bali! 😍

Hoe is het leven in Nederland?

1. Padre:
    27 mei 2019
    Mooi beschreven dian, en heerlijk herkenbaar. Het waren echte top dagen zo met z’n allen in dit prachtige stukje Australië. 😍😍. Een van die gekke dutchies😜
  2. Cindy:
    27 mei 2019
    Haha, meis, wat een heerlijke week hebben we gehad in Darwin en omstreken, hè! Heel fijn om weer even een weekje samen te zijn 😃. Ik geniet enorm van alles wat Australië te bieden heeft en deze week was zeker een hoogtepunt!! Xxxxx
  3. Oma joke:
    27 mei 2019
    wat een heerlijk verhaal het houdt niet op ! heb je genoten van het weekje met de Padre,s lieve schat tot de volgende blog dikke kus ! oma joke xxxxxxxxxxx