Graduation & verdere plannen

27 november 2018 - Sydney, Australië

Daar ben ik weer vanuit (steeds zonniger) Downunder! Dit keer iets sneller een blogje aangezien mijn dagen wat leger zijn, nu de bartender course is afgelopen. Maar ik loop op de zaken vooruit!

Mijn laatste blog was van de zondag voordat alle examens begonnen in de laatste week van de International Bartender Course, toen de zenuwen nog flink aanwezig waren. De exams-week begon op maandag met het Flair examen. Hier was ik eigenlijk tot vlak van tevoren niet heel nerveus voor, omdat Flair echt mijn favoriete class was en ik me suf had geoefend op de hele routine. Vlak van tevoren sloegen toch de zenuwen toe en zoals zo vaak in class gebeurde, ging m’n routine niet helemaal vlekkeloos, wanneer er een instructor meekijkt. Na afloop was ik dan ook flink gefrustreerd, maar gelukkig telt flair maar voor 10% mee voor je uiteindelijke grade. Dinsdag was de theorie test en woensdag de cocktailreceptentest, en zowel dinsdag en woensdag stond vooral in het teken van practice, practice, practice voor het barexamen van die donderdag. Dinsdag waren we na de lunch nog maar met een klein groepje over, en hebben we samen met Afy (instructor) de additional cocktails in ons boek gemaakt en geproefd! Nog veel betere practice dan in de practicebar!

De avonden in deze week waren trouwens ook gezelliger dan ik had verwacht in exams-week, aangezien we met z’n allen tot ’s avonds laat aan het studeren waren in Corelli’s (een koffietentje tegenover het hostel). Samen zwoegen, zullen we maar zeggen! Maar goed, na de cocktailreceptentest op woensdag was het donderdag alweer de laatste dag van de course. ’S Ochtends begonnen we in groepjes van 6 met het barexamen. Ik was meteen als tweede, dus ik zat niet zo lang in de zenuwen, gelukkig. Het barexamen houdt in dat je 12 cocktails binnen een tijd van 20 minuten moet maken. Dat lijkt lang, maar om binnen die tijd te blijven, moet je het recept van binnen en van buiten kennen, de methode goed uitvoeren en zorgen dat je geen ‘spills’ hebt. Toen het mijn beurt was, stond ik inmiddels met trillende handjes achter de bar (erg leuk als je een ‘layered shot’ moet maken waarin de lagen van verschillende spirits te zien moeten zijn… :P). Eenmaal bezig heb ik er van genoten en hoewel ik blij was dat het examen zelf achter de rug, had ik stiekem nog wel meer cocktails willen maken. Na het barexamen kregen we gelukkig meteen te horen of we deze test wel of niet gehaald hadden en wat onze fouten waren. Ik had er een goed gevoel over en dat gevoel bleek terecht, aangezien ik maar 1 klein foutje in het hele examen had (geen jigger gebruikt in een stirring glass).

Na mijn eigen examen begon het wachten totdat de rest van mijn medestudenten het examen ook hadden gedaan, voor we onze einduitslag van de hele course te horen kregen. Voordat dat het geval was kregen we nog een praatje over het zoeken van werk in de bartending industry en specifiek voor Sydney, maar eindelijk was het moment dan daar, dat we een voor een naar boven werden geroepen voor onze resultaten en onze scores. Toen ik boven kwam zag ik mijn diploma al liggen en hij feliciteerde me gelijk met het behalen ervan. Met scores van 83% op bar, 89% op Flair (!), en 99% op zowel theorie als cocktails, ben ik met een totale score van 89% (B) geslaagd voor mijn International Bartender Course! Yeah, dat is het tweede diploma binnen 3 maanden!

Na het examen heb ik met een Nederlands meisje gemeet die ik op Dutchies in Australia had leren kennen, om samen naar een appartementje te gaan kijken. (Het appartement is het niet geworden, maar het was wel heel gezellig en de vrijdag daarna hebben we ook nog afgesproken in de stad om naar wat appartementjes te kijken en weer even Nederlands te kletsen!)

Donderdagavond hadden we onze Graduation night, welke begon met een dinner in Z Pickle met burgers en drankjes, van waaruit we naar Lobo Plantation zijn gegaan (een speakeasy in het centrum) en zijn geëindigd in Ivy club. Ivy is een mega grote club in het centrum met iets van 4 verdiepingen, een zwembad met bar en allerlei verschillende zalen met verschillende muziek. Echt heel vet om op deze manier met z’n allen de maand af te sluiten!

Het afgelopen weekend was vrij relaxed. Ik ben met het Nederlandse meisje dus de stad in geweest voor appartementjes en heb een pakket met 5 prachtige trips (met open data) aan de Eastcoast geboekt! Nu al zin om te gaan reizen, maar eerst even werken en wat geld verdienen na deze maand :P.

Zaterdagavond waren een paar medestudenten die al in een ander hostel zaten naar het EBS hostel gekomen voor drankjes, spelletjes en gezelligheid en toen het quiet hours was in het hostel zijn we verder gegaan naar het park in Newtown.

Inmiddels zit ik in een ander hostel, waar nog meer oud-studenten van de November course zitten en nog meer onwijs leuke andere backpackers! En er is meer nieuws, want zondag ben ik benaderd door een bar in het centrum van Sydney voor een apprentice role als bartender. Hier ben ik gister (na m’n RSA course) naar toe geweest voor een interview en deze week heb ik een trial shift om hier te kunnen gaan werken! Het heet Employees Only en ze hebben zes locaties wereldwijd. Het is echt een onwijs leuke bar, ze zijn pas drie dagen open in Sydney en het personeel kwam echt top over. De gast met wie ik een interview had, vertelde dat ze echt een soort familie zijn bij deze organisatie.

Voor nu dus alleen maar mooie vooruitzichten hier!

Dat was het weer voor deze blog. Hoe is het bij jullie in Nederland? J

1. Cindy:
    27 november 2018
    Wat gaat t goed! Heerlijk om met je avonturen mee te genieten. Heel veel succes met de trial shift! Xxx
  2. Padre:
    27 november 2018
    Heerlijk om weer te lezen dian, en blijf genieten van je avontuur dan komt het helemaal goed. Veel succes donderdag!!
  3. N j caffa:
    oom nico Toi Toi Toi
  4. Oma joke:
    28 november 2018
    Lieve schat, wat maak je veel mee!
    Dikke kus XXX
  5. Netty de Vries:
    28 november 2018
    Leuk om je belevenissen te lezen. Een streber haalt altijd alles in 1 keer. Ik zie je nog als beroemdheid eindigen.