Grampians & Great Ocean Road; Adelaide - Melbourne

29 augustus 2019 - Melbourne, Australië

Een nieuwe blog, vanuit Melbourne, over de great Great Ocean Road en Grampians tour!

De eerste dag begon vroeg met een 7:20am pickup in Adelaide, daarna we een lange rit voor de boeg hadden. Deze dag was het langste rijden, maar wel fijn dat deze gelijk aan het begin zat. Na een coffeestop, grensovergang met Victoria en een lunchstop in Nhill kwam de eerste sight in zicht, een roze zoutmeer, voor wat foto's. In het stadje Horsesham na het meer, hebben we de laatste inkopen gedaan, voor we bij de daadwerkelijke bestemming van vandaag kwamen, Grampians National Park. Aangezien het al wat later op de dag was, konden we vandaag geen hike doen, maar hebben we de 360 treden naar beneden naar MacKenzie Waterfall genomen. Daarnaast zijn we bij een aantal prachtige lookouts geweest, zoals the Balconies en Reeds, waarbij je niks anders ziet dan het National Park, en bij Boroka waarbij je de goldfields van vroeger kunt zien en waar nu onze accomodatie voor de nacht lag, Brombuk backpackers in Hall's Gap. Hall's Gap is een klein dorpje in het national park, maar hier komen de Europese stereotypen over kangaroos everywhere in Aussie vandaan, ze zijn letterlijk overal hier! Echt heel cute en mooi om te zien!
In de accomodatie was het tijd voor pasta dinner en daarna bonden met de groep met spelletjes en drankjes!

De volgende dag begon weer vroeg, om 6:00 (zeker na een korte nacht met snurkers op de dorm...). Maar na een koffie en brekky waren we klaar voor onze hike in de Grampians! De geplande hike was in de Mirranatwa Gap, waar we op de top een adembenemend uitzicht zouden hebben. Volgens de gids was dit een hike die de meeste mensen overslaan en we waren inderdaad de enigen. Het 'pad' was een challenge, maar de views op de top waren het helemaal waard!
Na de hike en voor de lunch zijn we bij een aantal lookouts over de Grampians en de omgeving tussen het national park en de kust in, waaronder Mt Abrupt/Mt Sturgeon en Mount Rouse, een inactieve vulkaan wat nu dus een viewpoint is. Onderweg konden we ook nog kangaroos en swamp-wallabies spotten langs de weg! De volgende stop was Tower Hill reserve, vroeger het eerste national park van Australia, en nu een klein reserve met emu's, koalas en kangaroos. Eerst konden we het reserve van boven bewonderen en daarna hadden we even tijd om er in rond te wandelen. De dieren heb ik niet gezien, maar de kleuren van de bomen boven het water van het meer waren prachtig. Tower Hill was een van de plekken waar de gids ons mee naartoe nam, die buiten het normale programma van de tour lag. De andere was een coastal walk bij Middleton Island, een Klein rotseilandje met een kleine kolonie fairy penguins die tegen vossen worden beschermd door Maremma honden. De hond is niet alleen de beste vriend van de mens blijkbaar!
Na de lunchstop was het tijd voor meer favoriete hidden spots van de tourguide langs de kust, waaronder Childers Cove en Murnanes Bay. Echt prachtige baais met limestone kliffen, maar dan zonder de 2000 andere toeristen...
Na deze hidden gems zijn we dan toch ook beland bij de toeristen spots aan de Great Ocean Road, zoals Bay of Islands, Bay of Martyrs, London Bridge, Loch Ard Gorge en bij de 12 Apostles voor de (een nogal koude) sunset.
Onze accomodatie voor deze nacht was hostel The 13th apostle, waar we een heerlijk diner kregen geserveerd en de rest van de avond weer hebben gevuld met kletsen, spelletjes en drankjes!

De derde dag begon weer met een 6am wakeup, best even daar na een zeer gezellige avond gister :P. Maar zoals gewoonlijk maakte de plek waar we naar op weg waren een hoop goed, Great Otway National Park, om precies te zijn, Melba Gully. Otway is een van de oudste stukjes regenwouden in een gematigd klimaat. Helaas is er nog maar een klein deel van over door overmatige kap van de Europese kolonisten. Wat over is, hoorde bij private landgoederen die hun deel aan de overheid hebben gegeven om te beschermen. Na een prachtige wandeling door dit stukje historie, wist de gids nog een geweldige, verlaten plekje aan de kust, wat hij ons niet wilde onthouden; Johanna Beach. Een amazing stukje kust, waar de tijd lijkt stil te hebben gestaan en nog steeds de ruige kliffen met stukjes van het regenwoud aan het strand liggen...
De volgende, korte, stop was Apollo Bay en aan de rand van dit stadje was een wandeling omhoog waar honderden papegaaien en cockatoos leefden. Vooral omdat de toeristen hen te eten geven nu, maar toch heel leuk hoe ze vlak over me hoofd scheren of gewoon ineens op je landen. Ook hebben we hier een paar koalas gezien, die vooral aan het doen waren waar koalas in uitblinken; slapen in een eucalyptus boom.
Inmiddels begonnen de magen weer te knorren en een stukje verder, in Lorne uitkijkend over een baai met surfers, zijn we gestopt voor de lunch met een coffeestop bij een van de koffietentjes in Lorne daarna.
Na Lorne begon wat onze gids de echte Great Ocean Road noemde; een weg direct naast de oceaan met panoramische uitzichten en spectaculaire kliffen! De weg is gebouwd na de eerste wereldoorlog om teruggekeerde veteranen werk te verschaffen en tegelijkertijd bleek het samen met andere veteranen werken aan een doel fantastisch tegen PTSS. Aan het begin van de Great Ocean Road vanaf Melbourne staat een boog om het begin aan te geven en daarnaast een gedenkplaat om deze soldaten en ergens die zijn omgekomen in WO1 en tijdens de bouw te herdenken.
Na nog een aantal lookouts, een bij een vuurtoren die is gebruikt in een kinder tv programma (nostalgie voor de Aussies op de tour) en een bij het laatste punt waar Australia vast zat aan Antarctica, kwamen in surfheaven Torquay aan. Dit is de stad waar de bekende surfnamen zoals Ripcurl begonnen zijn en nog steeds gevestigd zijn. Voor ons backpackers was het vooral leuk dat hier een Ripcurl outlet zat en nu ben ik dus de trotse eigenaar van een echte Ripcurl-cap!
De laatste stop voor Melbourne was Geelong, waar onze gids vandaan kwam en even naar zijn familie moest, voor we dan uiteindelijk het einde zijn beland van de trip en onze gids ons in Melbourne afzette.

Het was weer een prachtige trip met Groovy Grape. Thanks to all my beautiful travelmates and tour guide Sid for another great adventure!

1. Cindy:
    29 augustus 2019
    Hi meis, het blijft bijna onvoorstelbaar hoeveel verschillende National parks, landschappen en bijzonderheden er zijn in Aussie. We moeten vast nog eens terug om de rest te bekijken! 😃
    Heel veel plezier in Melbourne! Xxxxz
  2. Gea:
    29 augustus 2019
    Cin en dian, ik ga met jullie mee! Wat ziet het er toch fantastisch uit. 😘😘
  3. Anne Zwet:
    29 augustus 2019
    Weer gaaf om te lezen Dianne! Wat maak je toch mooie dingen mee! Geniet nog even. liefs Anne
  4. Oma joke:
    lieve Dianne wat is dit een jaar om nooit te vergeten !knuffel Oma Joke Xxxxxxx
  5. Karin:
    Hi Dian
    De foto’s zijn bijna nog mooier dan de rest. Wat een bijzondere ervaring
    Enne...Dian, Cindy en Gea: ik wil ook mee!!!
  6. Cindy:
    29 augustus 2019
    Gezellig! Wanneer komen we bij elkaar om t te plannen? Zijn er nog meer liefhebbers die mee willen? 😃
  7. Padre:
    30 augustus 2019
    Jaaaa, natuurlijk zo mooi en heerlijk land, elke kans om daar naar terug te gaan moet je pakken 😍😍😜😜.
    Toch wel een groot voordeel mode bis te pakken, is de hoeveelheid mooie plekken die dan kan zien, weer heel gaaf om dit weer te lezen en de foto’s te zien
    Padre, xxx