Nusa Penida; adventure-goats!

21 juli 2019 - Nusa Penida, Indonesië

Lekker snel een nieuw blogje deze keer, vanaf Nusa Penida. We zijn hier twee nachtjes geweest, in Gelih Bungalows en in Bagus cottages.

Vrijdagavond kwamen we hier aan, behoorlijk gaar van de reisdag vanaf Gili Air. Gelukkig stond onze driver al op het strand klaar met een bordje met 'Valerie van den Heuvel' erop! Aangezien op Gili Air alle ATMs het niet deden zijn we op Nusa Penida eerst langs drie ATMs geleden voor we er eindelijk eentje vonden en we Gelih Bungalows konden betalen. Daarna zijn we neergeploft bij een warung die dichtbij was voor wat te eten om vervolgens richting ons bedje te gaan.

De volgende dag zouden we een ontbijtje bij de homstay krijgen, maar de family dat ons erg vreemd aan te kijken en vroeg uiteindelijk 'what do you want?', dus zijn we maar op weg gegaan om zelf een brekky te scoren! Na wat nuttige wegaanwijzingen van het vrouwtje daar zijn we op weg gegaan naar Kelingking, een klif in de vorm van een t-rex en dé attractie van Nusa Penida. Om er te komen was nogal een uitdaging. Waar de weg in het begin geasfalteerd was, was het laatste stukje vol losse stenen en kraters in de weg. Maar we zijn er gekomen en het was het helemaal waard! Het uitzicht is adembenemend en het strand en de zee beneden zijn van de kleur die je graag ziet op een tropisch strand. We zijn de helft van de klif naar beneden geklommen en hoorde toen dat het laatste stuk meer rotsklimmen dan hiken is, dus hebben we het bij de helft van de hike gehouden. Na een lunch boven op de klif zijn we weer aan de terugtocht begonnen. Waar we dachten dat de heenweg hobbelig was, liet Nusa Penida ons zien dat ze nog veel meer kuilen en hobbels te bieden heeft. Denk een uur lang over een soort slechte motorcrossbaan heen met diepe kuilen en stenen. Gevolg was dat we de laatste kilometer naar de homestay met een zo goed als lekke achterband hebben gereden... Na de scooter te hebben ingeleverd zijn we naar de andere homestay gegaan voor een welverdiende chillsessie bij het zwembad! 'S avonds zeiden we tegen elkaar dat we wel een beetje klaar waren met alle mie en nasi goreng en toevallig kwamen we met de scooter een heerlijk tentje tegen met een fusion menu tussen Indonesisch en westers! Perfecte afsluiting van de eerste dag!
(De nacht in Bagus Cottage was wel enerverend met mugjes die welig rondvlogen en een klein plaid dat voor deken moest doorgaan. Maar wat blijkt; backpacken maakt creatief, met lakenzakken en de meegenomen klamboes die aan het spijkertje van het schilderij hingen. Was wel weer een goede geit-avond! 😂)

Vandaag zijn we vroeg opgestaan (6:45!) om de hele ochtend de tijd te hebben om naar Atuh Beach te scooteren voor we moesten uitchecken. Eerst heerlijk ontbeten in hetzelfde tentje als gisteravond en toen de kustweg op voor de rit van drie kwartier met de scooter. De rit zelf was al prachtig, langs tropische landschappen met palmbomen, glooiende heuvels met rijstterrassen, waar de Nusa Penidanen aan het werk waren, en schattige dorpjes met zwaaiende kindjes. Eenmaal bij Atuh Beach, ook wel Diamond Beach genoemd, kon je met een 'pad' steil naar beneden lopen naar het strand, maar wij kozen er voor om van boven van de views, de stilte en de golvende natuur onder ons te genieten. Atuh Beach is prachtig om te zien, maar het feit dat er bijna niemand was en we bijna in stilte, met niets anders dan natuurgeluiden om ons heen, daar hebben gezeten had iets mystieks en bijna meditatiefs. Eigenlijk is dit een van die plekken om zelf te ervaren, maar tot die tijd zou ik aanraden om onze foto's te kijken!

De terugweg leek een stuk sneller te gaan en bij de homestay kregen we nog een laat ontbijtje voor we de taxi in gingen naar de haven, na veel 'goodbye's' en 'thank you's' van de eigenaren van de homestay. In de haven ging de boot naar Sanur gelukkig lekker vaak dus hoefden we maar een uurtje te wachten. Nu op weg naar Sanur en dan met de taxi naar Ubud waar we de komende drie nachtjes in Narendra Guesthouse verblijven om Ubud te gaan verkennen!

Selamat jalan!

1. Padre:
    21 juli 2019
    Mooie beschrijving van de Paradise vibes😄😄. Weer veel plezier in het mooie Ubud. Ben benieuwd naar het volgende verhaal. 😍😍
  2. Cindy:
    21 juli 2019
    Best veel beleefd, meiden, op zo'n piepklein eilandje! Ik ga gauw de foto's bekijken 😃
  3. Oma joke:
    21 juli 2019
    Goedemorgen meisjes ! wat weer een leuk verhaal en wat een mooie natuur jullie doen veel maar zullen jullie ook voorzichtig doen knuffels van Oma Joke xxxxx
  4. Anne Zwet:
    21 juli 2019
    Heerlijke verhalen Dianne. Natuurlijk te gek om samen met je vriendin die je zo lang niet hebt gezien deze mooie reis te maken. Wat is het daar mooi! Nog heel veel plezier xx