Working, Holidays & NYE Sydney

4 januari 2019 - Sydney, Australië

Ten eerste allemaal een Happy Newyear! De eerste reisblog van 2019! Tijdje geleden sinds de laatste blog. De laatste blog schreef ik vlak voor ik mijn eerste werkdag had bij The Grand en inmiddels werk ik daar alweer een kleine maand. Verder in deze blog de feestdagen in Australië en natuurlijk NYE in Sydney.

Het werk als bartender in The Grand Hotel is onwijs leuk. Leuke collega’s, leuke gasten (meestal dan :P) en zeker voor en na de kerst een gezellige drukte! Het was zeker in het begin wel wennen, omdat ik vooral als waitress bij JMW had gewerkt natuurlijk en nog niet zo vaak echt als bartender. Daarnaast is het natuurlijk altijd weer wennen op een nieuwe plek. Wat zijn de manieren hier? Waar staat alles? Wat voor gasten komen er in de bar? Gelukkig had ik na 2 dagen werken een bartender course, georganiseerd door Merivale. Dit waren twee onwijs gezellige avonden met andere Working-Holiday’ers die ook bij Merivale kwamen werken, waarin we niet alleen onze kennis van Merivale en zijn methodes hebben vergroot, maar ook wijnen hebben geproefd met een van de sommeliers, teamwork oefeningen hebben gedaan en gezellig met elkaar kennis hebben gemaakt. Heel belangrijk voor de Merivale Staff Party straks!

Ondertussen werk ik dus alweer een tijdje bij The Grand en sta ik nu zelfs alleen als het rustig is. In ieder geval een prima werkplek om nog een paar maandjes te werken en geld te verdienen voor mijn reizen straks!

De feestdagen hier in Australië zijn een beetje hetzelfde als in Nederland. Veel mensen gaan naar huis om hun familie te bezoeken, waardoor de bar dan ook dicht was op 24 en 25 december. Op 24 december miste ik jullie wel erg hoor, omdat dat de traditionele familiediner-avond is bij ons thuis. Op kerstavond ben ik wezen party’en met vrienden hier op een boatcruise vanaf Darling Harbour, onder de Harbour bridge door en langs de Opera House. Heel erg mooi, zeker omdat we om 19:00 vertrokken en dus een prachtige zonsondergang vanaf de boot konden zien. Er stond een lange rij om naar het bovendek te komen, maar gelukkig waren we op tijd om (heel veel) mooie foto’s te maken!

Na het fotomoment hebben we goed gebruik gemaakt van het buffet en de bar die bij het ticket inbegrepen waren en hebben we gedanst tot in de late uurtjes!

Op eerste kerstdag stond ik om 8 uur alweer op het station om naar Epping te gaan. Ik was uitgenodigd om Christmas Day te vieren bij het zwembad van de familie Jongma. De dag begon met de hele familie met een groot en heerlijk ontbijt(buffet). Daarna was het tijd voor de Australische traditie van het geven van cadeaus. Zo leuk, waar wij de cadeaus onder de boom leggen, heeft hier iedereen een grote rode kous, waarin alle cadeaus worden gestopt. Iedereen krijgt zijn eigen kous en om de beurt mag iedereen daar een cadeautje uit halen. Super leuk om een Australische kerst mee te maken! Na het cadeauritueel was het tijd om lekker te chillen in de zon bij het zwembad! Ja, deze traditie wil ik wel meenemen, Kerst in de zomer! :P

’s Avonds hebben we nog met z’n allen gebarbecued en toen was het weer tijd om terug te gaan naar Sydney. Al met al een super gezellig Kerst away from home!

Op Boxing day is het hier traditie om te gaan shoppen, omdat er mega Christmas sales zijn. Ik ben wel even gaan kijken, maar aangezien ik toch alles in m’n backpack zal moeten meesjouwen heb ik besloten geen gebruik te maken van de sales :P. De rest van de dagen tot NYE heb ik vooral gewerkt, drankjes gedaan met vrienden en lekker gechilld!

Op oudjaarsdag moest ik om 15:00 werken, maar gelukkig waren we op tijd klaar en kon ik rond 21:45 richting de Rocks van waar ik had gehoord dat het uitzicht op het vuurwerk en de Opera House het beste zou zijn. Lekker druk om bij een goede plek te komen, maar uiteindelijk had ik er eentje veroverd en toen begon het wachten, samen met andere Australiërs, maar vooral veel toeristen, op het grote vuurwerk. Ik kan het gaan proberen te beschrijven, maar eigenlijk moet je er echt op dat moment zelf bij zijn, omdat de hele sfeer zo fantastisch is en het vuurwerk zo prachtig mooi en letterlijk overal. Maar de filmpjes hier op mijn blog geven een impressie van het moment!

Na het vuurwerk had ik met een vriendin afgesproken die ook moest werken om nog even door te feesten, zoals dat hoort op New Year’s eve, maar we kwamen er al snel achter dat dat erg Europees gedacht was van ons… :P. In Sydney heb je de Lockout Laws, wat betekent dat je na 1:30 ’s nachts nergens meer naar binnen mag. Toen we naar een huisfeestje van iemand wilde gaan en al onderweg waren met de bus, kregen we een berichtje dat ook daar iedereen al naar bed was… Wel een beetje party-poopers, die Aussies hoor!

Op 1 januari stond ik dus fris en fruitig op (om 11:00 ofzo, maar dat terzijde :P). Waar nieuwjaarsdag meestal een heerlijk brak dagje is en waar ik meestal toch maar afzie van mijn goede intenties om een keer mee te doen aan de nieuwjaarsduik in Nederland, ging ik 1 januari 2019 dan toch eindelijk naar de Nederlandse nieuwjaarsduik in Bondi Beach! Samen met minimaal 800 andere dutchies stonden we daar op het strand van Bondi, met lokale televisieploegen, 600 go pro camera’s en ongeveer heel Bondi op de kade om te kijken wat al die gekke oranje mutsen gingen doen…

Om 16:00 begon het massale aftellen en daarna het rennen naar de zee, langs een haag van filmende Aussies die maar wat graag wilde weten wat die crazy dutchies nou van plan waren. Eenmaal in de zee hebben we met z’n allen gezongen, gespetterd, water omhoog gegooid en de wave gedaan met alle dutchies. Heel jammer dat ik m’n eigen go pro was vergeten en dus geen foto’s kon maken in de zee zelf, maar op youtube zijn vast onwijs veel filmpjes te zien. Echt onwijs leuk om mee te maken en ik kan dan eindelijk zeggen dat ik aan een nieuwjaarsduik heb meegedaan (met 30 graden)!

Na afloop was er nog een afterparty met alle Dutchies en we hebben de Aussies even laten zien hoe je dan wél een feestje bouwt, op z’n Nederlands! Echt een onwijs leuke dag, die ik niet zal vergeten!

Na alle festiviteiten van Kerst en NYE is het nu weer tijd om over te gaan tot de orde van de dag, namelijk veel werken, om in maart volop te kunnen gaan genieten van de reizen! En ondertussen doe ik hier ook nog genoeg leuke uitstapjes hoor! Zo wil ik nog naar de Hunter Valley (de wijnregio), Royal National Park en de Figure 8 pools en heb ik nog lang niet alle mooie stranden gezien van Sydney. 2019 ziet er tot nu toe veelbelovend uit, dus bij deze de volgende quote van Instagram:

“2018, Thanks for the lesson. 2019, Let’s do this!”

Hoe waren jullie feestdagen en Oud en Nieuw? Nog mooie voornemens voor 2019?

1. Cindy:
    4 januari 2019
    Ha meis, we horen tussen de blogs door natuurlijk al veel, maar het is altijd weer superleuk om een nieuw verhaal te lezen. We hebben jou ook erg gemist met de feestdagen, maar zo'n compleet andere kerstbeleving bij het zwembad is ook wel weer heel bijzonder. En het vuurwerk in Sydney staat op mijn bucketlist, hoor!
    Xxx
  2. Padre:
    4 januari 2019
    Hoi dian, heerlijk om weer te lezen en gaaf dat je de feestdagen op zo’n “aussi” manier hebt meegemaakt. Een ervaring die ze niet meer afpakken. Maak er een mooi en inspirerend 2019 van!!
  3. Anne Zwet:
    4 januari 2019
    Hoi Dian Happy New Year!! Onwijs gave ervaring op de feestdagen zo mee te maken. Vuurwerk ontzettend gaaf natuurlijk! Wat een belevenis! Leuk om je blog weer te lezen. Ga zo door:-)) Liefs vanuit Leiden
  4. Oma joke:
    4 januari 2019
    Oma Joke hoi Dianne wat een mooi vuurwerk en daar stond jij bij geweldig !geniet van alles wat je nog gaat doen Kerst was toch net iets anders zonder me meisje maar het is ook fijn dat je geniet veel liefs XXX
  5. Gea:
    5 januari 2019
    Gelukkig schrijf je erg beeldend, zo zijn we er een beetje bij! Heerlijk daar hè? Geniet nog lekker door😘😘😘😘🐾
  6. Oma Kitty:
    12 januari 2019
    Hoi Dianne hart dank voor je mooie kaart en ook nog van uit het Zeeuwse alle goeds voor het nieuwe jaar veel liefs Oma Kitty.